Mormors häxbrygd

Varje lilla-jul brukar jag skåla med mormor Adele.
Vi brukar koka upp lite glögg och smutta på lite gött.
Hon klär mig så sexigt i krona.



Mormor som är 89 år brukar bara festa en gång om året. Vi skrattar till tårar. Humor och själv-ironi är viktigast av allt Daniel, uppmanar Adele.

Men tror ni inte pöjken liggger hela lördagen på bädden.
Kliar mig i huvudet och ylar. Och brölar.

Tror mormor Adele syltat glögg på finskt vis.
Det skolan kokats dåligt.

Ligger och fräser. Och bölar.
Snickarboda nästa.

Adele har ännu en gång lyckats med sin häxbrygd.



Mitt sexiga framförande

Avlidne Kikka har alltid varit min stora idol. Hon rökte och drack och hjärtat sa stopp för en tid sedan.

På hemvägen var det karaoke på färjan. Det bara kittlade i fötterna och jag kunde inte hålla mig. Daniel for upp på scenen och sjöng SUKKULA VENUKSEEN. Jag kan hennes rörelser utantill. De sitter som smort i ryggmärgen.

Succé var ett faktum.

Svenskarna bara skrattade. Av avund och berömmelse.



Kom, bastu, kom.

Jag ber om ursäkt för dålig uppdatering. La vida på färjan tar sin gilla tid. Men på torsdag natt slipper jag hem. Då är Daniels värld som återställd.

I varje hem och hus i Finland finns bastu. På fredag ska fanskapet basta. Han ska bjuda bjuda in sina vänner. Vi ska rulla i snön och vakbada. Och förtära en kall bärs. Och sedan ösa på vatten så det ryker och svider.

Som jag längtar. Bara en dag kvar på fyllefärjan. Sedan ska jag förtränga all sprit & supput-dynga och bege mig hem till gården. Och krama om kloka mormor Adele. Ge mig styrka.

På Fredag vi hörs.


Livet som sup-under-bordare

- Nå killar, ska ni ha en koskenkorva till?, frågar jag killarna som firar svensexa på färjan.
- Tottakai, säger kararna och svepar in dubbla shots.

Skratten ekar över färjan. Finnarna vrålar i takt med Arja Saijonmaa.

- Nå killar, nu är det dags för en sup till. Nu kör vi grabbar, uppmuntrar jag.
- Nu killar ska ni smaka på en specialare, säger jag 5 minuter senare.

De stopplar, trillar och nojsar om vartannat. De börja hojta åt några svenska tjejer: - Kom tytöt hit. Vi prata svenska. Pussa pojken på kinden. Pojken gifta sig.

- Nå killar, lämna jäntorna ifred nu. Här kommer jag med mint-koskenkorva.
- Voi jumalauta kiitos.

De sörplade tills de storknade. Jag länsade kontot. En vanlig arbetsdag på färjan med andra ord.

Dagens uppgift som sup-under-bordare är avklarad.

Nati natt
(söker aktivt jobb. Bilden får tala för sig) 


Onödigt bögtjafs.

Att tjafsa med vi-gillar-inte-bögar är nog det  mest onödiga som finns. Men jag är så rapp i munnen så jag brukar sällan kunna hålla tyst. Det bara slinker ur munnen.

En full kille som vinglade på gatan började hojta jävla bög. - Ska du ha dej en omgång i rumpan. Och jag pumpar på rejält, ropade jag tillbaka.

Jag är för gammal för sånt där tjafs. Man borde inte ödsla tid på dumskallar. Men då det bara vattnas i käften. Och sedan slinker det ur munnen. Som en bubbla som flyter upp till ytan och sprängs.

Appropå bubblor, nu ska jag till simhallen. Akta er för den pumpande finnen. Bevare mig väl om ni tappar tvålen. Då blir det återigen snickeboa för mig.


I fyllans värld.

- Bruttan, ska vi gå och dansa? Det klirrar i glaset och jag raglar.
- Men lilla gubben, nu dricker vi vatten. Och tittar snällt på de andra gossarna.




Det var inte meningen jag skulle surpla i mig ur soppskålen så förfärligt. Det bara blev så. Tröttheten efter Rysslands bravader gjorde sitt.

Jag rusar upp och ser mina älsklingar. Jag hickar och knuffar dem så hårt att deras drinkar faller i golvet.
- Daniel, nu ska du dricka vatten.



- Daniel, jag ville bara säga att jag läst din blogg. Som jag har skrattat, säger den snygga killen. Jag hoppar på honom och börjar kyssa honom på kinden. Sliskar och dräglar. Som ett äckligt, motbjudande fyllo.
- Jo det här är min flickvän, säger han. Kaisa-Liisa ler.

Imorgon åker du till snickarboden, säger Far.
Och soppskålen ska du akta dig för, varnar min Mormor Adele.

Jag slurpar på min lingonsaft. Spiller på golvet. Skäms som en fyllokalja. Och begrundar mina hyss.



Ta mej i katten att jag rör soppskålen på en bra tid
, muttrar jag för mig själv i snickarboden. Jag borde veta hut, instämmer jag med mormor Adele.

När schlager är som bäst.

Snipp, snapp snupp
så var resan slut.

Ikväll ska det vankas schlagerkonsert med Meiju Suvas. Nu har vi börjat stjäla schlagers från schlagerns Sverige också. Tjuvar gillar vi inte hos oss i stugan. Men Meijus tolkning av Kikki, Herreys och Carola är ju bara för underbart.

Det liksom bara pirrar i mina schlagerfötter. Höfterna börjar liksom bara svänga så där sexigt och härligt. 
Då sven.. menar finsk schlager är som bäst.
Nu är jag hemma.


Vitryssland i mitt anus

Ursäkta dröjsmålet..

Här stter jag på en liten pub och har 4 min på mig innnan maskinen säger tack å hej.

Jag ska till vitryssland om en halv timme.Flyger tillbaka till Suomi land på TISDAG MORGON.. Folk e trevliga. Vakterna är stränga som attans. Två gånger har jag fått visa anus. 

Dessutom tog tullen mig på prostatan för att kolla drogpåsar. Inget funnet. Har öm röv dock.
 
Bete er som folk.

Kram.



 




Ryska primadonnor i extas

Det där MÅSTE vara VICKY, ropar jag för mig själv i den dimmiga krogen. Alla ståtliga ryska primadonnor ser ut som Vicky. Med ett mäktigt hårsvall plus en kinppe saatanan anamma.

Jag tog med VICKIS cd-skiva och bad DJ:n spela Sata Salamaa. När låten spelades blev alla ryskorna i extas. Alla dansade och ropade SATA SALAMAA med handen i luften.

Jag var i sjunde himlen. VICKYS Sata salamaa (=tusen blixtrar) är inte bara FINLANDS BÄSTA SCHLAGERLÅT genom tiderna. Det är himmelsk. TUSEN BLIXTRAR OCH HELA VÄRLDEN EXPLODERAR, sjunger Vicky.

Jag är stolt att ha frälsat Rysslans grottor med TUSEN BLIXTRAR. Och glädjen är stor att se alla VICKYS explodera i dans på den ryska grotthimlen.
Mission completed.



Sedan ska det slafsas i sig på småtimmarna.


RUSSIA here I come

Om ett par timmar hoppar jag på tåget till mitt ståtliga grannland i öst. Det kommer att bli ett årligt, kärt besök hos mina ryska primadonnor och gossar.

En finne hos en massa ryssar. Behövs knappast specifieras vad som vänta komma skall. Vodka och dans i en underground pub i Moskva nätterna igenom. Vi brukar röka lungorna av oss, grogga och dansa. I Ryssland är det en viktig sed att supa turister under bordet, men de har svårt med finnar. Härdat folk är vi, brukar mormor Adele säga. Under bordet har de aldrig fått denne finnjävel.
 
Vill dock påpeka att det finns mycket annat att uppleva i detta mäktiga land. Ingen ska ta efter mitt syndliga leverne. Men i motsats till fulla svennisar som blir filmade på finlandsfärjorna, så sköter denne arme PÖJK sitt syndiga leverne graciöst och smidigt i Moskvas grottor.

Hör säkert av mig under helgens gång. Za zdaróvja!





Finnkamp om sommarkatt

Nu har jag blivit en sexig pinuppa också som viftar på rumpan. Second hand gillar vi hos oss i stugan. Här får ni ta del av intervjun. Är jag inte billig i drift?

Jag måste erkänna att det vankades tonåring över dagens beteende. JAG SÅG ANITA HARVONEN på stan. Jag visste inte om jag skulle svimma eller pinka på mig. Med svettiga händer och darrande läpp gick jag fram till henne. Jag tackade för världens bästa låt KESÄKISSA (=SOMMARKATT). Hon log. Jag dog.

Varje gång jag är på krogen beställer jag låten KESÄKISSA. En låt som berättar om hur en snäll, godtrogen jänta blir behandlad som en sommarkatt.
Finns inte låten på krogen brukar jag ta med skivan och bokstavligen tvinga DJ:n att spela den.

Vackert, dansen sitter, outfiten håller än. Ta mej tusan om inte krogarna i Sverige spelar låten när jag flyttar. Annars vankas finnkamp. Det svär jag på.


Dagens förnäma ungdom

- Ska vi gå ut och skutta runt bland hö och höns vännen?
- Nej, jag vill surfa på internet. Sen ska vi spela playstation, säger prinsessan.

När jag var liten lekte vi bland djur och hö på logen. Vi petade med stickor i koskit. Vi gjorde kakor och plättar av fårbajs. Vi lyssnade på mormor Adeles sagor och drack varm choklad. Vi satte en kassett i den tegelformade bandspelaren och svängde sida på boken när det sa pling. Man sa aldrig emot sin Mor.

Jag huttrar och buttrar över dagens ungdom. Lata gossar och jäntor som sitter framför datorn dagarna i ända. Och spelar dataspel. Grimaserar gör dom också. Man ska vara ut i naturen och springa spring i bena, brukar mormor Adele säga.

Nu ska jag mocka dynga med min Far.


My life as a superstar

När jag var liten var jag en barnstjärna som gjorde succé med mitt band. Glamour och berömmelse var stor i min hemby.

Vår största hit hette Dröm om mitt Larsmo. En sommarplåga som härgrade i nejden. En låt som utstrålade guld, platina och passion.

Livet i rampljuset blev dock för mycket för bondpöjken, så jag tog ett steg tillbaka från rampljuset med stolthet.

Lyssna, njut och gråt en skvätt för Daniel som spelar så fint. Jag kommer aldrig glömma tiden som barnstjärna. Jag vill tacka alla lyssnare, min producent samt mina medspelare. God bless you all.

Daniels värld är tillbaka.

 

(Alltså fasen vad många kommentarer gör att jag halvt pissar på mig av skratt. Vid mer sorgliga tillfällen som tillhör livets gilla gång brölar jag av stödjande hälsningar. YOU ROCK!! )

Ingen rädding av jäntehuset.

Brölade och kved mig igår när jag inte fick svar på min Bonde söker Bonde-kontaktannons. Varav bloggen blev lidande.

Jag fick sådan ensamhets ångest att jag sprang över till jäntorna i grannhuset. Till ungmö eller jäntehuset, som det heter. Jag fick kramar och pussar av snälla jänte ungmöarna.

Men nej, inget hände. Lika stel som en finsk pinne var jag. Inte ens jäntehuset kunde rädda mig. Jag behöver en riktig ku..kar menar jag. En händig ungkar som mjuknar upp denne stele, arme finne till bondlört.


Kom på höfest och logendans.

Ikväll är det dags för dans på logen. Varje ordnas höstavslutning  i ett gammalt fähus som har byggts till en festlokal. Det brukas dansas kring en höstång. Sedan dansar alla i en ring. Sedan lyfter alla upp högra foten, varefter den vänstra. Sedan klappas det i händerna, sjungs och skrattas bland hö och fioler.

En flaska med koskenkorva cirkulerar. När min favoritlåt Dirlanda.. da da dirla dirla daa...daa dirlan daaa... spelas brukar alla bli i extas. Även jag. Nu ska jag öva upp mig inför lördagskvällen och tvätta mig bakom öronen.

Ni svenskar borde få uppleva detta spektakel. Stig gärna in på dans bland hö på logen. Ni kan öva redan nu. Enkelt. Daa daa dirlan dirlan daaa.... Ni kan ju!


RSS 2.0