Mot karelen.



Ska vingeldansa genom landet. Fnittra med hunden för att nå målet.

Målet är Nisa Soraya. Finlands Carola Häggkvist som gör comeback.

Dansat framför spegeln hela dagen. För att uppdatera Sorayas dans. Movsen satt i ryggmärgen. Och Daniel är redo för Soraya, ryssar och karelska finnar.

 

Bete er som folk - glada vappen. Nu vinglelfnittrar jag iväg.

Vem är tållig?



Hundarna och jag gick förbi Fru Ritva. Hon talade med en katt om sina problem.

- Oj vad gamle Ritva har blivit tållig, nu har hon börjar tala med djur också.

Hunden tittade på mig och storflabbade.


Den finska schlagerlåten förföljer mig.

WOW, tittade på Sveriges Inför ESC. Finland fick högsta poäng.

Besökte krogen - spelades. Sätter på radio - spelas. Stiger in i affären - spelas. Sätter på Tv - spelas. Reste till Ryssland - spelades konstant. Tallinn - spelas.

Låten terroriserar mig dag och natt. Så jag ger upp. Den kan lika gärna terrorisera bloggen också. Den kommer ändå aldrig att ge upp.



Ja till och med finska polisen diggar med. Och vägrar hjälpa mej.



Och mormor svänger på rumpan vid spisehäll när jag stiger in i stugan. It's coming to get me.


Söndagens blondin-Daniel

Vankas filmkväll i stugan. Livlig diskussion råder om filmval.

- Ska vi se World Trade center-filmen? Den lär va bra.
Jag funderar en bra stund
- Var det den med planet? undrar jag. 

Alla skrattar. Vad felas er, fnittrar jag.


Våta minnen

- Roligt att se dej bruttan. Tänk allt roligt vi gjort tillsammans
- Du och jag mot världen, kändes det som.
- Kommer du ihåg den där gången när vi pinkade i plastpåsar och kastade på varandra?

Sedan fnittrade vi. Och fortsatte fräscht pimpla litervis med läskeblask.


Primaballerina för en kväll.




Lovat mormor ett halvt år att vi ska vara Primaballerinor ikväll.

Ska med mormor och hennes syjuntevänner på Siw Malmkvist.

Klädd i ballerinarosa och förförisk dans kommer jag att bli kvällens ballerina.

Fnittrande mormor och jag i Rosa som dansar så ballerinanätt framför scenen. Som byastjärnor på den ballerinska himlen.

 

Let's rock Adele - med papaya coconut med paraply i!

När kärlek och morgontrötthet möts.

Är på jakt efter morgonkaffe och skithuspapper. Kön är oändlig. Är morgontrött.

Det kärleksfulla paret står framför mig. De fnissar, myser, hånglar. Vankas smäktande ostar, vin och annat gött.

Jag kunde inte hålla mig:
- Vänligen sluta. Det finns faktiskt folk som lider - så här på morgonkvisten.



Ps. Härligt med kärlek. Men låt morgonsura singelpöjken få sitt skithuspapper först. Och chokladstång. Sen ler livet.


När Krösemaja varit framme igen



- När schlagerflickan skulle upp på scenen var hon GRÖN i hela ansiktet. Hon hade inte ätit sin morgongröt.
- OJ, VAR HON?, sa flickorna.

När mamma senare kom ropade flickorna
- Mamma, vi äter inte gröööt. Vi kommer att bli gröna i ansiktet!

Mamman blev paff och gav mig en återkommande Lönneberga blick.
Oj, sa jag. Inte undra på att hela byn kallar mig för Krösemaja.


När Daniel bryr sig om barnens bästa

Och nu barna klämmer vi i: VI KOMMER IFRÅN RIANRA..RIANRA.. ASKEDASKEDA...

Barnen suckar. Dansar motsträvigt. Och tycker jag är en tråkig lekpappa i parken.
De tycker jag sjunger falskt. Och dansar så löjligt till Askedaskeda.

Äh, tjoar jag. Frisk luft och ringdans behövs mer för barna, fnittrar jag.
(Dessutom har jag alltid tyckt att Pippi borde hamnat på barnhem)






Män och fotboll

Enligt undersökningar tänker män mer på fotboll än på sex.

Närmare 60 procent  av svenska män tillbringar över en timme med att tänka på fotboll varje dag, mindre än hälften lägger ner lika mycket tid till att tänk på sex.


Men jag somnade.



Nu e det dessutom bevisat. Ingen reaktion hos grabbarna. Jädrans fotboll.


När svenne och finne får varann.




EgoinasMor och jag har planerat BLOGGVÄRLDENS största bröllop. . 

Vi glömmer Abba, Volvo å Sill för ett tag. Och fokuserar på mina krav:

1. Världens roligaste granne Siv ska vara brudtärna. Hon är dock lite busig, gömmer saker och risken finns att hon stjäla ringen.



2. Enligt tradition isbad och bastu förstås.



3. Och inte minst Finlands största bröllopssång. Där svennar och finnar dansar i armkrok. Tjoar runt i en ring. Och dansar till ljuvliga dragspelstoner.



Först då är blogghundradets svennfinne la Dallas JR & Sue Ellen bröllop komplett.
Ni kommer väl?

Daniel och mormors körsbärslikör

Återigen fint Sverigebesök i finnbyn.

- Nordman, följer du med hem?
- Öh är tyvärr gift.
- Jaha, okej fnittrade jag.



- Nordman, följer du med hem?
- Nej, Daniel. Sa ju att jag är gift.
- Jaha, ok. fnittrade jag.

- Du Nordman...
Jag ska aldrig dricka Mormor Adeles hemkokta körsbärslikör igen.


När Daniel ser ut som sin idol.



- Falukörv, prickikörv, fattigmans plommon, Nisses biffar.. rabblar jag upp från mormors köplista. Vinglar och fnittrar med mormors cykel. Och ställer varorna i korgen så fint.



När jag cyklar ropar en flicka:
- MEN DÄR KOMMER JU HEDVIG. HON FRÅN A TILL Ö.

Jag.. Hedvig, min idol? Fnittrar jag. Och cyklar vingligt vidare till mormor.


När Daniels vårsoppe uppskattas.



Min bäste sorgemedicin är sommarstugan. Kokade Daniels vårsåppe på grytehäll. Kastade ner att par morötter och gamla skafferipotatisar.

Min stugegranne kom förbi. Tror han är lite småkär i mig. Bjöd honom på soppe. Han tyckte det var det godaste han ätit i hela sitt liv.

Jösses. Aldrig har jag sett nån slafsa i sig smaklösa potäter - med ett sånt belåtet och rapande leende i byaskogen. Daniels soppe bör icke underskattas.


Gränslös kärlek.

Idag är det 3 månader sedan Elin inte orkade leva längre.



David: Det var en tid sen jag kolla in din rosa blogg, men det får  bli ändring.. Jag och Madde gilla den skarpt! Kram, David. Davids flickvän Madde somnade in alldeles för tidigt i cancer.

Denna trevliga hälsning fick mig att bröla på jobbtoan. Mina tankar gick till Elin.

- Daniel fortsätt sprid glädje. Få folk att skratta och le. Det behöver världen mer av. Sätt på dej den här tröjan så du inte får kallt. Sedan gav Elin mig en värmande kram. Det var sista gången jag såg Elin.

Elin - om du ser Madde. Ta hand om den rare. Mixa ihop dina magiska chokladbollar. Skratta så du får magknipa. Dansa.

När vi ses ska vi ha schlagerparty förstås. Vi ska dansa natten lång. Charma in kararna. Och veva in en pizza dagen efter. Like old times.

Tills dess lever din gränslösa kärlek vidare, speciellt till din lille son. Såsom Davids och Maddes kärlek aldrig dör. 

Det kallar jag gränslös kärlek.
Evig kärlek.




R.A.K.A.S (= Min älskling!)

Nu ska jag lära er finska.

Sjung med i refrängen.. R..A..K..A..S.. Ta i från tårna.. R.A.K.A.S. Ni kan ju!

Den sjungs ofta på bröllop. Alla står i en ring. Tar varandra i midjorna. Dansar runt. Och lyfter på bena. Jag brölar förstås när paret dansar. Ni vet ååh de-fick-varandra-till slut- tårar. Som på bio, tänka sig.

Tack för att jag fick undervisa er - ni är så duktiga så!




När glada tjuven varit framme

Där satt jag på dasset i morgonmössan. Borta var toarullen. Likaså mitt heliga morgonkaffe.

Där satt jag utan WC papper och kaffe och var fly förbannad. Grannstuge Siv hade varit framme igen.

Sprang över för att skälla på Siv. Men hon bara satt med sin Amerikahatt och skrattade. Den gladaste tjuv jag nånsin träffat, smålog jag i ilskan.


En hyllning till min vän Siv




Min vän Siv kommer ofta och hälsar på mig i stugan.

- Pi.. pii..pippi, säger hon. Då vet jag att det är dags att titta på Pippi Långstrump. Siv pekar på rutan och skrattar så taket lyfts.

- Måå...måål..mååla säger Siv och sträcker fram händerna. Då vet jag att det är dags att måla Sivs naglar.

Sedan känner vi oss nätta och extra fina i kanten. Divorna Siv och jag.  


Då Daniel gick på schlagerskola



Då Farbror Daniel är barnvakt, då vankas schlagerskola.

- Men Daniel, SITT STILL.. annars blir du ingen schlagerdrottning.




- Men Daniel, du måste ju ha drottningklänning. Prinsess i blått.



- Daniel, SITT STILL. Titta upp. Du måste sminkas för att bli en schlagerdrottning.



- Men Daniel du kan ju inte dansa som en schlagerdrottning. Gör så här.




- OJ DANIEL, Du kan ju. DU ÄR JU EN SCHLAGERSTJÄRNA.



Nu är Daniel redo för schlager. Och med dessa stylister, sminköser och danslärarinnor kan inget gå fel.

Here we go HELSINGFORS 2010!

Glada påsken - jag väljer frihet!

- Daniel, du är en riktig kar kar på hojen, sa en av byamännen.
- Är jag?, fnittrar jag och gasar på.
- Du vinner ju alltid, skrattar han och klappar mig manligt på axeln.

Sen slafsar vi lenkkikörv och dricker lapinkulta. Och pissar i rad. Ni vet, så där som män gör.

Ingen slår fnittertippan på isen. Jag vinner jämt. Tror jag blivit straight.
 

Paybacktime



Varje år slafsar finnar i sig tontals Memma till Påsk.

Mor köpte ett paket till familjen. Men Daniel smög sig upp på morgonkvisten. Och slukade hälften. Oj, rapade jag. Det bara slank ner liksom.

Nu.. nu.. plåttrar det i magen. Tror jag gör en mensvärk inför klassen. Är 100 på att det är mitt glupskbondska straff för min syndiga gärning.


Månadens filmtips.



Det slank lite vätskeblask i byxorna. Och tårarna rann. Kö till vessan ett faktum.

Var på filmkväll med mormor och hennes väninnor och tittade på den skrattande polisen från 1922. Och en stor korintkaka slukades.

Bänka er ner till den Skrattande polisen från 1922. 5 fnittriga Danielor utav 5.


Stapplade på min gamla gympalärare på stan

Han hälsade knappt. Förr anklagade han mig för lathet. Fick sämsta betyg.


Den sure böveln! Ok, jag var aldrig på lektionerna. Skrev aldrig hälsoläraprovet. Stack alltid iväg till caféet och slafsade muffins. MEN en gång for jag till simhallen för att jag var förtjust i Vesa-Pekkas paket.


Du sure bövel, jag tycker jag blev oskyldigt dömd.


Dålig förebild för dagens ungdom

Ni har rätt. Man ska inte röka.

För då blir man lika rynkig som jag.

Var en tung festhelg i stora staden. Nu skrattar eleverna över min trötthet.

Nej, jag är ingen särskilt bra förebild för världens ungdom, råmar jag. Snarare ett skräckexempel. Kramar skolans bytta gör jag också. Jösses. 




När Daniel goes storstan

Är i storstaden och firar mitt ex. Överraskningskalas.



OJ TÅÅÅÅRTA, fnittrar jag och hugger i först. Som Pippi på kaffekalas. Det var ju han som dumpade mig i tiderna dessutom.



Sen fnittrar och rullar vi runt i sockeryra



Och förstås en cigg på det.

Nu ska det slafsas mera tårta. Och sedan ska jag klänga och krama på mitt ex.

Ni vet så där sliskigt och bläskigt i sockeröverdos.


När inget blir som man tänkt.



Vårens första grillkväll slutade i katastrof. Brände maten. Glömde bort kycklingen. Och aska kvarstod.

När jag skulle koka upp Rysk laxsoppe på spisehäll glömmer jag återigen bort maten. Och brandalarm, rök, stank och tjutande hundar tar sin ton.

Näe, det här går inte jag med på. Nu perkele får ni bjuda oss på middag!


När en ny vänskap föds

För att välkomna nya arbetskollegan bjöd jag herremannen på restaurang.
Jag var vrålhungrig. Hade kollat menyn över nätet så jag kunde den utantill.

- Spagetti, sen Chokladbrownie.. rabblar jag. Innan ens servitrisen hunnit fram. Och säg till kocken att rappa på. Daniel San är vrålhungrig.

-  Bröfödan ska ju ändå in i foderluckan, skrattar åldramannen senare. Medan vi slafsar glupskt i tysthet. En ny finsk vänskap var född.


En gul schlagerdiva gör entré



En diva i gult ska jag vara på bylogen ihelg. Finlands stora schlagerstjärna Paave kommer till byn.

När jag var liten dansade jag som guljäntorna i bakgrunden. Kunde varje rörelse.

Nu är det dags för comeback. Daniel: gulare och divigare än någonsin.  Som en Yamma yamma-stjärna på den finländska schlagerhimlen. På scenkanten.


RSS 2.0