Till min olyckssyster Elin.

Idag ska man hedra de döda. Du valde att lämna din son. Din familj. Oss.
Min olyckssyster. Ännu efter 10 månader klarar jag inte av att besöka din grav.

Men jag tänker på dig varje dag.



Med kärlek - min raraste olyckssyster.

Daniel Fagerholm
Ps. Saknar dina bakade chokladbollar

När Daniel håller sina kära varma



- Hundarna hämtar varje morgon tidningen åt mig, skryter jag.
- Vad roligt! Det gör ju många hundar förstås, sa grannfrun
- Men jag prenumererar inte på någon tidning!



(sedan fnittrar jag stolt. Och klär dem i varma tröjor så de inte fryser)

När Daniel besöker åldrastugan och klämmer i

Årligen brukar jag besöka åldrastugan i finnbyn. Återigen var Daniels symaskin framme. Och jag lyste som en sol, sa tantorna.



Vi mumsade ambrosiakaka. Och sjöng låtar med Göingeflickorna.
Jag sjöng högst av alla - högt och falskt från hjärtats röst.

Jisses. Kommer ju veila högre än Lapplisa när jag blir stor. Jösses.  


När två singlar är överens!

- Va inte ledsen Daniel. Nu slipper du pussa pojkar. De bara dreglar över en. Det är därför jag slutade!!! blääade 9-årige sessan.



(Jag lyssnar och instämmer med min singelväninna. Och leker med dockhus)


Daniel talar ut om otrohet, svek & förlåtelse.

Att bli bedragen och övergiven tär sina spår. Och slukar en bit av en sargad själ.

Men återhämtning kräver förlåtelse. Därför log jag ärligt. Önskade all lycka med den nye. Med framtiden. Med livet. Och avslutade all kontakt. Med fastställd dom.

Ibland är förlåtelse en ovillkorlig dom - men som alltid healar.


(Och choklad underlättar. Men blev lite tokigt när chefen kom på mig)

Ta aldrig öl av en finne!

- Pöjk, ska jag hjälpa dej plocka upp ölen? frågade jag en kille på perrongen

Fick en smätt på tassen tillbaka.



(Jisses. Borde ha vetat att man ALDRIG bör hjälpa finnar & tappade flaskor. Finskt helgerån så det yrar om tassen)

Daniel goes kalas i finnbyn

Jag niger, hurrar och gratta käre Linda på sin 30-års dag.

Ska på kalas. Ska klä upp mig. Sjunga karaoke. Slafsa körv. Bada bastu. Och hoppa i isvaken. Och släppa en brakare i havet. Och värmas av en koskenhutt.



Sjung med!! Linda linda... Åh Linda.. muistan sua.. NI KAN FINSKA JU!!

Frispråkig Daniel lär sig aldrig hålla käft.

Snubblade in i caféhissen i sista sekund. Gossen var moloken och spänd.

- Det var en god ärtsoppa idag, smalltalkade jag...
- Hmmm.. jo... hmmm...
- Det e lugnt pöjk!! Ärtsoppe är ju ärtsoppe!!


(Han skämdes. Men jag ville ju inget illa!! Ville ju bara lätta upp.. trycket liksom)


När Daniel försover sig.

(Jag) Igen hade jag en dröm att jag fick pris som  "årets medabetare".
(Kollega) Hur slutar drömmen?
(Jag) Jag vet inte. Min chef väcker mej så ofta.

Photobucket
(.. och så även idag. Som tur fick jag bara en glad klapp på axeln)

 


Daniel goes business

Plitade ner ett sms till kompisens bortglömda mobil igår:

"Du glömde din mobil här. Är hemma kl 7. Kom och hämta den du. Kram Daniel."

Inget svar. Ingen kom. Men då måste ju mobilen vara min ju!



(sedan fnittrar jag och suger på en rosa karamell)

Att bröla fram glädje igen.

De tårar man sväljer är bittrare än dom man fäller Daniel. Bröl ut svek & smärta. Hälften av vatten i våra källor, sjöar och hav består ändå av tårar, sa mormor. 

Mormor: Så Pöjk ska vi ha ambrosia- eller citronkaka??
Jag med stora ögon: ÄR DET EN GÅTA mormor?!


(Och jag slafsar med min gåtfulle mormor. Och känner kraften sakta återkomma)


När vänner bryr sig.




Och mina vänner tröstar med kramar, lapin kulta, sauna och tango.

Och sedan får jag en tårta som tröst.


Jag brister ut i gråt. Och brölar för världens finaste "vi finns här för dig- gåva"!

Tänk att kramar och en söt, STOR och saftig tårta kan trösta så.


Fy fan.

Jag har varit otrogen mot dej Daniel.

Knullade mitt ex. Det betydde inget. Jag har sårat dig. Vet inte vad jag vill längre.

Dra åt helvete. Stick. Fy satan. Stick!! Rör mig inte. Gå inte.


Tappa aldrig ölburken killar!!

Tappa aldrig tvålen bland bögar, lyder en fördom.

Det är bara en fördom. MEN om ni tappar ölburkar - då kommer jag!!!


(men lika gla var de straighta STOCKHOLMARNA i finnbyn ändå)

Daniel goes aerobics.

Gjorde succé bland finnarna i finnbyn.

Det liksom spritter i bena ännu.



Vill ni göra mig sällskap nästa gång????

Daniel goes finngym

Nu är jag frisk och kry. Så nu ska jag åka på finngym.

Orkar inte bry mig om trender. Men idag ska jag faktiskt klä upp mig. Vill ju passa in med de finska damerna. Och smälta in i finnbyns friskis & svettis gemenskap.

 
Eläköön elämä - länge leve livet! Nu ska jag fnittra iväg...

När Daniel goes nostalgisk och djup

Den här låten berörde mig som liten grabb. Sjöng, grät och mimade till låten. 
När jag hör den idag blir jag djup. Texten talar till mig. Orden berör.

Denna låt förändrade mitt liv. Min syn på kärlek. Min syn på killsnack.


Daniel goes sjuk och dokusåpebölar

Hemma från jobbet. Hostar, snörvlar och dokusåperåmar.

- Oh Stephanie I hate you.. how could u do this to me?
- Brooke, you have manipulated our family... sedan örfilas Brooke som bölar.

 
De slåss i poolen. Jag hejar på Brooke: på henne!! visa henne!! U can do it BROOKE!!!



Har inte sett på Glamour på 15 år. Men allt är sig likt. Ridge tröstar Brooke. Kärleken vann för att avsnitt. Jag snörvlar med Brooke.

Om Ridge friar till Brooke idag börjar jag STORBÖLA och slafsar hela chokladasken. Bara så ni vet. Gud vad jag är gay.

Daniel goes café

- Spunk.. nä munk.. 5 bokstäver, vad blir det?
- Det blir "abbot", sa min korsordspolare.
- Me.. kan jag gå till cafédisken och säga "Hej, jag vill köpa en abbot"?..

.. funderar jag. Och fnittrar och njuter av sockrig götte abbot


Carola återigen till finnbyn

För 4:e året i rad ska Carola komma till finnbyn. Sist fick hon stadsnyckeln i stan, så hon slipper in överallt!! Hoppas hon tittar in hos mig. Och fönar min finska frilla.



Första gången var jag 14. Packad på Kosken. Fnittrade och stopplade på henne så hon nästan föll i gyttjan.


- Hej Häggan. Jag är Daniel och det här är min SEXIGE pojkvän sa jag. Carola fnittrade och smekte min kind. Gulleli böne gull.


I fjol vad jag singel. Frågade om hon hade nån sexig kille till mej. Hon log.

Jisses hon fnittrar mer än mig. Hon borde bli min gaycoach vetja!!

Daniel goes friluftsdag och smuggel.




Friluftsdag för personalen idag: för att befrämja hälsa, motion och hälsosamt leverne. För att skapa gemenskap i en naturlig och frisk miljö.

Jag, motion.. och 2 dar i skogen? Jisses. Smugglat med snask i alla fickor. Ska snart gömma mig och plocka fram en slickepott ur min fina pengabörs.


.. och skadefnittra.


När Daniel gör goda affärer



Kom och skriiiv mej det näsan, om du våååågar.. sjunger jag. Och cyklar.

Stiger in i byakiosken, niger för tanten och frågar efter Jussipussi.


- Åh födelsepöjk. Jag bjuder på Jussipussi!, sa fina tanten.

Neg och tackade. Inte alla som får gratis Jussipussi med ostpussi!!!

Ha den äran käre Daniel!



Tänka sig att du fyller år igen. Du som är så barnslig, tokig och fjollig. Tror ingen har sån rolig och galen morbror och lektant som vi.

Så löd kortet från barna. Fjollig? Vad gulligt. Började fnittra och storböla!!



(...och väcktes på barnavis. Och stack till jobbet med blåöga)

När Daniel blir uppraggad av en mattesnille.

- Mattelärare!! DU?? Det tror inte jag!! Bevis! Räkna upp pluttifikation vetja.
- 5*5=225.. bla bla bla...
- Jamen.. Jag kan ju inte veta om du bara hittar på... frågar jag frågande.


(...sedan sörplade jag på min rosa drink. Fnittrade och hymlade med ögonen)

Vill tacka alla ryssar och estländare!

Där på loftet sov jag. Tackar alla ryssar & estländare som tog emot mej.



Det var lite krångligt med språket. Men rysk vodka, logendans i byn gjorde susen. Ryska jäntor i fina klänningar och karar i stövlar. Och barna som lekte ringdans.

Och jag spelade finsk schlager på byakrog. Ååh tack söta grannländefölk!!


Daniel goes estnisk café

- åååh du fine estniske cafégosse. Jag vill köpa en kaka till kaffet!!!
- öööööh KAKA????? Gå dit och SITTA!!! *pekar fnittrande mot toan*



Jisses så näsvis cafégosse, huttrade jag surt.
(Fick dock senare reda på att bajs och skit betyder KAKA och SITTA på estniska)

Finnen goes torsk på Tallinn



Befinner mej på en Blogg Award i Estland. Tänkte ta er en rundtur i Tallinn! Ta ni del av Estniska kulturen och njut!!

Alla kallar mej för Finska Bruno här. Fattar inte
. Jag menar jag är ju bara jag!!


(men lika mycket fnittrar jag ändå...)

Återigen en svensk okänd artist i finnbyn

- Oj du ser ut som Elvis!! Vet du vad Elvis?? Jag kunde vara din man och heta Tolvis. Och vi kunde ha en hund som heter Fjortis!! fnittrar jag. Och nyper gossen i kinden så nätt.



Och Elvis log.. and left the building.. quickly.. 

(nån vacker sommardag ska jag börja bete mig som fölk)

RSS 2.0