Behov av Carolas välsignelse

Det var inte meningen att flaskan skulle öppnas på gårdagens bulla-rep. Den bara slant. Och ner sjönk sörjan.

Jag vaknade med skrikande huvudvärk. Och lavan vällde ut. Jag pinade mig till stan för att köpa Carola-biljetter. Fröken Häggkvist bryter tystnaden och kommer till den finländska byhålan. Jag stod i kylan över en timme. Allt för Fröken Häggkvist säg. Jag svettades och försökte hålla lavan inne.

I vintras tog hon upp syrrans prinsessor till altaret och välsignade barnen i kyrkan. Hon och barnen sjöng så fint. Avundsjuk så in i himlen var jag. När jag äntligen fick mina biljetter sprang jag till affärens toalett och lavan tog fart.

Sedan torkade jag truten och shoppade för president och fosterland. Fasiken om jag inte slipper med till Carolas altare. Jag med skulle behöva lite välsignelse och värme. I tron på bot och förbättring.


Bullar gör susen.

6 dl mjöl, 2 ägg.. jaha vad mer då ska med i gyttjan, tänker jag högt för mig själv. Varje onsdag eftermiddag brukar jag baka så det ryker. I dag ska jag baka bullar med en sexig bagarhatt på huvudet. Min mormor Adele brukar säga att man ska doppa med kaffet varje dag. För det blir man snäll och rund i kanten av. Hon brukade alltid nypa mig i kinden och säga: Du ska äta nu så öronen tållas. Jag var rund som en boll, vräkte och slafsade i mig. Hon log med belåtenhet, varefter vi jäste och fisade på soffan.

Ikväll ska jag bjuda in vänner på bullar och tillfredsställa dem så att öronen tållas. Alla är välkomna bara ni efteråt tål lite bondsk jäs och fis på landet.


Drottningen.

- Hej.

Vi kunde inte unvikas att mötas eftersom Drottningen kom till min kassa i misstag.

- Hej. 28 euro.
- Här.
-Tack.
- Nästa kund tack.

Johannna. Drottningen över min barndom. Drottningen i min klass. Drottningen som var ledare. Drottningen med sina eftersåtar. Drottningen som frös mina ådror till is.

Drottningen bestämde att hon och skulle frysa ut Daniel. Drottningen bestämde att hon och skolans efterföljare  skulle kasta sten på Daniels glashus hela hans barndom och ungdom. Drottningen gjorde så Daniel har vaga minnen från de åren. Drottningens hånflin när pojkarna slog Daniel glömmer han aldrig. Hårdare, pojkar, hårdare. Drottningen har jag inte sett på över 10 år.

- Hej
- Hej. Ögonen är iskalla. Ingen nåd, ingen värme. Kall som is.

Vi säger inget mer. Hej är det enda vi har att säga varandra.

- Hej
- Hej

Hon tittade bort. Jag tittade bort. Hon svängde på klacken och gick sin väg.
- Hej.

Drottningen jobbar som lärarinna idag.
I samma skola.



(Publicerar inga kommentarer till detta inlägg. Hon är inte värd det.)

Gammal flamma slocknar visst.

Vem fasiken är det som stirrar på mig, tänker jag medan jag vräkar och slafsar i mig i mässen. Jag känner i ryggmärgen att personalkillen håller utskik efter mig hela dagen. Obehaglig kille, tycker jag. Hela dagen följer han min blick och jag undviker honom.

Plötsligt. Som en raket från himmelen mitt på natten tänds det liv i Daniels futtiga minnesceller. Det är ju han. Han, han min gamla flamma. Min romanskille för ett par somrar sen.

Jag tror jag har blivit gammal och senil. Virrig och tollig.

Men å andra sidan var han inget att hänga i julgranen. Otrogen skithög.

Gammal flamma slocknar aldrig sägs det.
Pyttsan,  "flamman" slocknade visst må ni tro.



(Bara tre dagar kvar på båten).


Svenskar och den finska sex-brytaren

- Ursäkta, kan ni ha sex någon annanstans?, säger jag åt ett svenskt par som har sex bakom gardinerna i matsalen på finlandsfärjan.

- Ursäkta, det är inte riktigt passande att ha sex på dansgolvet, säger jag åt ett par svenska ungdomar på färjans diskotek.

Jag är en sex-brytare. Och en duktig sådan med fin meritlista. Jag enbart kommit i kontakt med svenskar genom mina sommarjobb: finlandsfärjorna, i söderns länder och flygstationer.

På flygstationen sålde jag sprit åt svenskar som var på väg på solsemester. På mitt andra jobb fick jag serva främst unga svenskar som levde vilda livet i söderns länder.
- Nu pojkar och flickor är det slut med det roliga, uppmanade jag ett gäng unga svenskar som hade en grupp-session på gång. Eftersom flera av dem inte hade åldern inne var jag tvungen att göra min plikt. Som sex-brytare. Och icke att förglömma åren på diverse finlandsfärjor som förstärker min meritlista.

Jag är inte enbart en stel och moralisk finsk-pinne. Missförstå mig inte - de svenskar jag träffat är så trevliga och gulliga. Synd bara att jag alltid varit tvungen att agera som sex-brytare.

Snart flyttar jag till Sverige. Hoppas på jobb. Kan man jobba som sex-brytare i Sverige?


Finsk tango - får jag lov?

Nu har jag skrubbat mig ren bakom öronen och klätt upp mig förföriskt. Jag ska på tango kalas ikväll. Jag ska dansa natten lång. Och dansa genom skogar och hav till toner av finsk tango. Ibland borde alla dansa bort vardagens bestyr, brukar min mormor Adele säga.

Får jag lov min sköna?

Nu kör vi. Alla med.


Vankas saftkalas.

Käre damer och herrar, jäntor och gossar. Vad ni än gör ikväll så önskar jag Er en trevlig Fredag. Vad som än händer ikväll så är en sak säkert: Daniel ska slappa på soffan och dricka lingonsaft.

Idag har det syltats och kokats bär i stugan. Bären har flygit runt i köket och sockret taggats flitigt. Nu vankas lingonsylt, lingonsaft och lingonvin. Och sedan ska gossen baka en lingonpaj. Före det en riktig gammaldags kalvdans gjord på äkta råmjölk direkt från kossorna.

Stig in på ett glas saft.
För hemsyltad lingonsaft blir man stark och robust av, brukar mormor Adele säga.



Shoppingrunda med Daniel

Häng med på Daniels shoppingrunda på stan.

Oj, Roooooooooooooooooooosa bara älskar jag. Och svarta prickar. Därmed är allt sagt. KÖPT.



Grå vinterjacka och grå kavaj till kyliga höstkvällar. Ett måste. KÖPT.



OJOJOJOJOJ, grönt älskar jag. Lite snyggt 90's så där. Flashback. Rysande snyggt. KÖPT.



En trashig punda-kåpa som det står 1969 på. Nu talar vi Daniels tonår. Ett måste. KÖPT.



Man ska ha varm om öronen, brukar mormor Adele säga. KÖPT.



Sist men inte minst hittade jag världens tjusigaste outfit som doftar lite 70-tal. OJOJOJ, sa jag. KÖPT. KÖPT. KÖPT.



Det var riktigt trevligt med en shoppingrunda på stan. Slutsumman gick på 200 kronor och allt går till Världens barn. Slutet gött allting gött.

Tack för att ni hängde med på min shoppingrunda!

Världens bästa singelpresent

- Vem ska nu behaga min behov av närhet? Vem ska nu kittla mig på morgonen så jag blir förbannad?, tjutar min väninna som blivit singel.

Stackars lilla vän tröstar jag. Singellivet har sina fördelar, uppmuntrar jag. Jag och dina vänner kommer att sköta om dig som en änglalik prinsessa.

Vi torkar tårarna. Jag räcker över min min gåva till henne.

- Jag sa ju att vi ska sköta om dig våran prinsessa.

Ska det en gång vara, ska det vara har min mormor Adele lärt mig.


Bögarnas sång

Blev bögarnas sång (Y.M.C.A) på finska igår.

Succé var ett faktum. Låten satt. Rörelserna satt. Dansen och slutgesten satt.

Jag var krogens prins i rosa. Större prins än originalsångaren.

Byttan och sängen värmer denna Lördag. Puss.


Karaoke och Ryska Volga.

Volga..VOOOOOOOOLGA... rakkaus tai kuolema (kärlek eller död Volga)..Hey Volga..villinä ja vapaina (galen och fri Volga, dej kan man inte fånga..VOLGA VOLGA).. sjunger jag för full hals.

Jag sjunger upp inför kvällens karaoke. Jag ska klämma till med VOLGA (skruv upp volymen och njut en stund!). Sist jag sjöng Volga ropade alla fulla finska män i bastämmor och skrek VOLGA VOLGA.. Kvinnorna dansade på borden. Cigaretterna blossades fastän det var förbjudet. Öl yrde över borden och inga slagsmål utbröts.

Tydligen har finnar respekt över den ryska floden VOLGA. Det lyfter jag hatten för.

Önska mig lycka till. Och stig på om ni vågar.




Alla svenska jäntor är änglar.

- Far, är alla svenska jäntor änglar?, frågade jag Far när jag var liten. Carola hade vunnit den svenska uttagningen men min andra favorit hette Jessica och sjöng om ÄNGLAR.
- Far, hon har så fint hår. Hon ser ut som en ängel. Jag tror hon är en ängel. Jag tror faktiskt alla svenska jäntor är änglar, sade jag bestämt i den mumintrolliska byhålan.

Ännu idag tycker jag hon ser ut som en ängel. Ännu idag är det min svenska favoritschlager. Ännu idag tror jag att svenska jäntor är moderliga, skyddsänglar med himmelska röster. Ännu idag tror jag att fina och rara jäntor med vackert hår ska ta hand om Daniel när han snart flyttar till änglariket.


Amerikanska bröl, stånk & stön.

- I'm doing this for my children. I love them sooo much. I want to thank God... sedan brölar kvinnan stora tigertårar innan hon går upp på scenen och gör sitt trick.

- I've prayed to God för this moment. I'm doing this for my son... I've been waiting for this for 25 years.. tjutar den 2 meter långa killen innan han går upp på scenen och sjunger en trudelutt.

- Oh, my life has changed so much. I want to thank my grandmother. She was so strong. I loved her so much. She learned how to be strong and follow my dream. I'm doing this for her,
gråter en kvinna helt hysteriskt innan hon gör sitt clown nummer

Jag brukar inte titta på TV men för en gångs skull zappar jag framför Tv:n och kikar på America's got talent. Jösses vad det ska brölas, gråtas och dramatiseras i TV. Kärlek, Gud och morföräldrar i all ära men jag har lite svårt för överdramatiserade bröl, stånk och stön. Samma kväll får jag en present som består av sexiga fyllefotografier av min gode vän. Jag vill ju inte vara sämre.

- Oh my friend. I love you so much. You mean so much to me. Thank you darling, thank you.. brölar jag. Min kompis tittar chockerat på mig.
- Vad fan håller du på med. Har du ta't och blivit hetero. Jisses, dårhus nästa, Daniel.

Jag ska aldrig mer titta på TV. Jag är för känslig, brölig och lättpåverkad.


La Dolce Vita

La Dolce Viiiiita, La Dolce Viiiiiita sjöng jag så fint i Playa del Ingles. Det anordnades varje vinter ett par resor direkt från torget  i min byhåla. Tryggves resor med ryggföreningen tror jag det var.

När vi kom till Playa del Ingles med magväskor och hawaii t-skjortor njöt jag av det goda livet la Dolce Vita. När vi besökte en finsk restaurang uppträdde Anneli Saaristo med sina stora hits. Jag fick stiga upp på scenen med Anneli och sjunga La Dolce Vita. Men magväska, skarf och fönad frisyr sjöng vi duett till den vackra låten.



Förutom Lordi så är det Anneli som har placerat sig bäst i Eurovisionen för Finland med La dolce Vita. En ståtlig dam i lyxförpackning som vet hur man ska njuta av livet i södern - La Dolce Vita i Playa del Ingles.

Nog var det alltid ett tryggt val att resa med Tryggves Resor & ryggföreningen till Playa del Ingles.


Carola tycker om mig.

Hej.
Hur mår du? Jag mår bra. Jag heter Daniel och är 9 år. Jag har räfsat löv hela hösten för att köpa din kassett. Jag tycker också om Pernilla Wahlgren. Vad gillar du för djur? Jag gillar min kanin. Vill du komma till Finland och leka med mig? Du kan åka med båten. Jag tycker din bästa låt är 14:e maj. Du kan sova över vid vår sommarstuga. Nu ska jag göra mina läxor. Skriv snart!

Och jag räfsade och räfsade för att få råd att köpa Carolas kassett. En dag damp ett brev ner i postlådan. Maaaaaaaamma, det är fråååååån Caroooooooooooola, ropade jag ivrigt.

Hej. Jag tackar för ditt brev. Du kan blir medlem i Carola fan club och betala 200 kronor. Om du betalar 200 kronor får du 4 tidningar per år.... MVH. Carola Häggkvist.

Det brevet blev min röda bibel. Jag ramade in brevet och satte den på väggen och tittade på brevet varje dag. Det är inte alla som får ett brev från Carola, tänkte jag. Jag trodde att det var en tidsfråga innan hon skulle komma över med båten och leka med mig.

Jag var ett jordnära barn redan då.



Välkomna hem till gården

Det bakas så det knakas och mjölet yrar. Jag kokar rotemos och steker blodpalt som ska servers med smör och lingonsylt.  Jag bakar kakor och gammaldags berlinerbröd till kaffet. Nu är stadspojken hemma på sin barndomsgård.

Ikväll ska jag dra upp båten med Far och hjälpa Mor med vardagssysslorna. Sedan ska jag mata och rasta djuren.

Ni är hjärtligt välkomna till Fagerholms på blodpalt och kafferep med gammaldags berlinerbröd ikväll. Men ni får gunåde lov att hjälpa till med dyngan först. Man ska arbeta hårt för mödan brukar mormor Adéle säga.

Välkomna hem till gården på rotemos, blodpalt och kafferep.


I drogernas värld, i din värld.

Jag släpar på mina matkassar och ser dig sitta på en bänk. Du lever i din egen värld och talar för dig själv. Du känner igen mig och säger hej. Jag säger ett kort hej och går vidare. Du fortsätter tala för dig själv i drogernas värld, i din värld.

- Faaaaan, hjäääääälp, skriker jag. Jag fick panik och skrek. Det blödde ur pannan efter att jag hade blivit slängd i toaletten med huvudet före. Jag var nyss fyllda  18 och var ökänd och hatad av många i den lilla byhålan. Jag hinner låsa dörren och killen börjar slå sönder dörren. Han slår och slår och hålet blev allt större. Jag kommer att dö, grät jag. Du och din vän och dörrvakten kom springande och fick grepp om mannen.

- Släpp mig, flåsar jag. Jag har svårt att andas. Han tog stryptag om min hals och lyfte upp mig längs väggen. Jag försökte sparka och göra mig fri. Saaaaatan, släpp mig, vädjar jag. Även denna gång får du och dina vänner syn på det som händer och slår ner killen. Jag hann inte tacka dig utan gick hem och vaddade min svullna hals.

Vi levde ett hårt, härdat och härjat liv som förstörda själar gör. Vem vill leva i en iskall verklighet. Men vissa saker skiljer sig åt. Jag fick kärlek och valde en annan värld. En värld av skratt och livsglädje. Du valde din värld.

Jag säger ett kort hej och går vidare. Du talar och skrattar för dig själv och men tystnar för ett ögonblick när du hälsar. Jag vet att du aldrig kommer att släppa taget om din värld. I din värld där du får skratta och vara trygg. 

Jag förstår ditt val.
Med all kärlek,

Daniel Fagerholm.

 (kommentarerna var många och fina, men för att visa respekt vill jag inte publicera andras kommentarer. Förutom ett som berörde mig)

RSS 2.0