Turister och Daniels lyxbåt.

- Don't throw Coca Cola away!, uppmanar jag mina grannländevänner.
- Why?
- Don't you have pants on the flasks in Russia?



Sedan fnittrar vi iväg på Daniels lyxbåt.


Min kompis och jag talar om våra ex.

- Jag kallade mitt ex ju för Bebis, offentligt också, det hatade han, sa jag.
 - Hm, jag hittade på ett namn åt Niklas. Något sexigt typ Nasse!

Nämen så gulliplutti gull, fnissade vi. Och undrade varför vi är singlar.


När två Einsteins tänker så lika

Sörplade lapinkulta och fick gåtan: Hans far är min fars enda son. Vem är det?

- Vad svårt! Kan du den?, frågade jag.
- Det måste ju vara typ någon släkting?
- Gud vad lika vi tänker!, fnittrar jag.


När Daniel goes hälsoundersökning

- Har ni nångång haft röda hund, frågar den sexiga sjukvårdegossen.
- Näe, men har en terrier som slickar mig varje morgon.

Och han är DUKTIG på att slicka, fnittrar jag.


När singel Daniel är sugen på nötter

Krafsade åt mig salta nötter från killkompisens knä på bion. 
- Vad fan! Det var inte min mobil du tog på!, hoppar han till i tystnaden.
- Oj det var visst hål i nötpåsen, försvarar jag mig.

Publiken gapskrattar.     



Ingen fara skedd. Är bara sugen på... nötter, hojtar jag högt.

20 euro för 4 minuter internet, tack.

Visade mormor hur man ska maila och upphäva en prenumeration på nätet.

Mormor rotar i sin handväska och tar upp sin pengabörs. 
- Åh TACK DANIEL, Hur mycket kostade det där för dig då?



- Min stålliga gammelbrutta... fnissar jag.


När Daniel goes famous

- Åh Daniel Jag läser din blogg! Åååh Daniel, kan du komma hem till mig??? Daniel kan du skriva i min dagbok?? Daniel kan du...

Jisses värsta kändis jag blivit, fnittrar jag... Och kramar syrrans dotter.


När Daniel möter gammal plågoande

Där satt den homofobiske killen i kassan. Ställde olivolja på bandet.
- Vad sägs om du, jag och två liter olivolja ikväll?, tjoar jag med putande läppar.

Man ska ju älska, glömma och förlåta, fniss-flirtar jag.


Daniel goes sick

..och har vilat i två dagar. Magsjukan den återstår men jag lever.

Haft obeskrivligt tråkigt. Grävde dock fram min gamla neongula videolåda

Kom fram till att Pernilla Wahlgren har mäktigare frilla än Ankie Bagger. Ca så där 10 cm mäktigare. Så nu vet ni det. Tacka vetja min neongula videolåda.


När Daniel drömmer

Haft en smäktande kärleksnatt. Så det ångade på fönstret. Och kärlek florerade.

Sedan vaknade jag. Började tjuta över att århundrates kärleksaffär var en dröm. Så nu slafsar jag choklad. Pizza. Raggmunk. Och stekta bananer.


(kan fortfarande känna värmen & kärleksruset... bakifrån)

Min beskyddare

Hur vet man att Daniel varit och nallat i gästens fruktskål?
-Det är bitmärken i plastäpplena.

Därför tandvärk. Men varför gillar inte blondi Daniel att gå till tandläkaren? Man får inte stoppa något i munnen på en hel timme efter besöket.



Men min beskyddare och livvakt tröstar mig iallafall.

Daniels goes ryska gränsen

Dragspel. Fioler. Finnar som dansar till humppa. Ryssar dansar i ring till JUODAAN VIINAA (nu dricker vi sprit).

En rysk kille har lärt mig spela dragspel. Han tyckte jag skulle bli humppa-kung. Daniel - kung av humppa & tango.

Fnittrar vid tanken. Tar en klunk. Och fortsätter fylleklinka dragspel med ryssarna.

 
Hyvää juhannusta - glada midsommar!

Att kommunicera är viktigt!

Finska midsommaren har kört igång. Gick nyss förbi två finnar i parken.

Man 1: "ööörrr, grrr, örgg...."
Man 2: "Ööörrr, örgg, örrr... KRAMAS... Örr...örrggg..."
Man 1: "örg.. öörrrr... örgg..."

Kommunikation är viktigt, fnissar jag. Och stopplar vidare.


När t.o.m. barn tänker på lågkonjunktur

-Hur mycket kostar den leksaken? undrar jag.
- 5 euro, sa grannflickan Sedan ropar hon: FÖR DYRT! FÖR DYYYRT!

Sedan förde hon Lordidockan tillbaka.



Bra att ta det säkra före det osäkra, fnissar jag.

Daniels goes byggnadskar in the rain



- De sa att det skulle regna på radion.
- Då bör du täcka över den då, sa jag. Far mumlade nåt om att va blåst (i regnet)

- Varför regnar det alltid mest under trädet?, undrar jag senare. Medan jag torkar svetten från pannan. Och slafsar raggmunk med kaffeskvätt.


Daniels goes potatislantliv.

- Åh jag hittade jättemånga gröna potatisar, skryter jag på lantgården.
- Jaha, är det bra?
- Joo, sällan man hitta potatisar som är så färska att de fortfarande är gröna.



Sedan fnissar jag så nätt över mina potätefynd.

När byapojkar goes krog

- Hej, En Whiterussian, alkoholfri.
- Du vill alltså ha ett glas mjölk?, frågar bartendern.
- Precis. Och till min kompis Whisky on the rocks - men sätt gärna i lite is, tack!



(Bartendern gapskrattar. Tror han flirtar. Så jag fnittrar tillbaka)


När Daniel ska köpa leksaker för vuxna!

Tog nyss med grannens 9-årige dotter till Clas Ohlsons för att köpa ett verktyg.

- Är det här leksaker för vuxna män som du har pratat om???, ROPAR hon högt i folkmassan. Hmmm just det, fnittrar jag.


När Finn-Daniel ska öla med en stockholmare

Ska på fika med stockholmare idag. Han brukar vara så stylad och nätt. Jag vill ju inte vara värre. Så mormor tog fram symaskinen och sin sminkelåda.
 
Hoppas jag kan bete mig på Finnbyns karaokecafé!



Har foton och autograf om ni vill ha. Den sista modebloggsbilden är då HISS inte DISS.

När Daniel förstör hela restaurangen

Nyss trippade jag in på lunchrestaurangen.

- Där vill jag sitta, fnittrar jag.
- Det är en spegel, säger servitören.
- ÅH där MÅSTE jag få sitta! tjoar jag med ovaxade öron.



OJ, sa jag. Och lovade servitören putsa mina öron.


När man inte får sol så gör Daniel den själv.

Näe JAG VILL HA SOL. Så jag målar en egen sol på väggen.

- Vad jobbar du med?, fnittrade jag soligt i morse. 
- Jag är gatuförsäljare.
- Vad kul, och gratis sol får du också. Vad tar ni för en gata nu för tiden?



Sedan trippar jag vidare. Och fnittrar över min dygnet-runt sol.

När Daniels goes trött men hjälpsam

Märkte att killen glömde ta en kasse till sina varor nyss. Frågade artigt på finska:

- Haluatko pussi? (=vill du ha en kasse?). Ingen reaktion. Han kunde inte finska, så svamlade trött på engelska.

-  Do you want... umm... pussi? 


Gult som gult.

- Jo den senapen var god, hmmm... den andra då? undrar jag.
.. nja, den var inte så god, Vad är det för senap? frågar jag
- ÖH, det där är leverpastej!, säger försäljaren.
- Var det? Jaha men gult som gult slafsfnittrar jag.


När Taneli ska på tåg

- Hur var namnet?, frågar finn tågmannen.
- Daniel utan T
- Men Daniel stavas väl inte med T?
- Nej, jag sade ju det!, fnittrar jag.

Så nu tågar jag hela dagen. Tillbaka imorgon. Bjud mej snart på middag!

Daniels gör comeback i sin studiestad Åbo

- Daniel, du är välkommen till Åbo. Men försök bete dej!, säger mina vänner
- Ok, fnittrade jag. Men det tog bara 5 min innan jag ropade i bussen:

- Nu biljettkontroll, om alla plockar upp sina kort så går det mycket fortare!!

En del folk börjar tränga sig mot dörrarna och ser smått panikslagna ut. Så skoj att vara tillbaka i sin gamla studiestad, comebackfnittrar jag.


Daniel gillar när det är gratis.

- Hur mycket kostar det att åka till stadens torg, frågade jag imorse.
- Eh, du är på stadstorget, sa biljettförsäljaren
- Oh, tack du rare, det var billigt!, niger jag. Och fnittrar vidare med min vita hatt.


När Daniel går full rulle mot bekymmer.

Det var kö till killarnas toalett. Men inte till tjejernas, så jag smet in igår.

- Stopp! Hallå, hallå! Vänta! Stopp!, ropar en finsk lik Arja Saijonmaa
Jag blir halvrädd och låser snabbt om mig.
-  Då får det vara ditt problem då att det är slut på papper därinne.


Oj, fnittrade jag... lite försenat.


När jag fnittrar igenom matte

OJOJ, hur ska jag lösa det här. Jag som inte kan matte.

Men fnittrig och klurig som jag är, så gjorde jag ett försök:


Den var ju lätt, fnittrar jag. Följande var ännu enklare.


Det var ju egentligen inte så svårt. Man kan om man vill!

När Fagerholms goes shopping

- Nu Gamle Farfar ska vi sköpa en skorta åt dej, fnittrar jag.

Vi stiger in i Dressman. Farfar ropar högt:
- Var perkele är avdelningen för män då???


När Daniels goes måndagstrött

Cyklade med kollegan till jobbet
- Titta en död fågel!, sa kollegan
- Var då?, sa jag och kollade upp mot himlen.



Såg inget otäckt så jag fnittrade vidare på min rosa cykel.

RSS 2.0