När Daniel ska försöka sluta röka.

- Har ni ingen ask där det står om impotens & långsamma spermier?
- Kan kolla… sa byakiosktanten.
- Jo, jag försöker nämligen sluta röka… 


(Folk stampade i kön. Men fick asken till slut. Nu ska glo på den och skrämmas)


Daniel tackar sina vänner!

Inte alla som får sådana gulliga överraskningar på morgonkvisten efter Daniels kafferep och bullakalas.


När Svenne söker närhet i min finnby

E det nån FINLANDSSVENSK som vill kn*lla?? hör jag någon ropa på torget.

Rusar till torget med stort hopp. Och fnittrar. Men neeej, det är ju bara Dan Bäckman bölar jag. Och brölar hemåt. 

   

Daniel goes rockkonsert

Spretar ivrigt med handen innanför biljettluckan för att få ett band.
- Jag kanske ska betala killen innan han sätter på mig, fnittrar jag.


(...och trippar vidare till alla rara lordisar)


När Daniel är en usel drömtydare.

- Det är Robin Hund jag vill ha... yrade jag imorse enligt mor. Och stoppade tummen i truten.

Robin Hood? Jisses. Viss förståelse om en sexig hunk kom ridande. Men Robin Hood? Jisses.


När Daniel goes temperament och får gratis tabletter.

- * host* *drägel* Ursäkta att jag är lite hes.. harklade jag vid kassan
- Nej men det gör ingenting!, sa kiosktanten
- Nej, MEN DET E JU JOBBIGT FÖR MIG, FATTAR DU VÄL?!???


(Fick 2 askar och tofflade iväg. Imorgon ska jag be byakiosktanten om ursäkt)

Daniel är en dålig förebild om lördagsnatten!



- Roligt att vara i Finland! Men jisses så ni dricker!
- Äh SKA VI SNACKA ELLER SUPA?, sa jag bestämt.

 
(den stackaren lär nog aldrig komma tillbaka) 

När Daniel understöder Röda korset

- Vill ni skänka en slant till RÖDA KORSET och få ett halsband? Det röda korset är en internationell skyddsymbol som består av ett rött kors och röd halvmåne

- Finns det andra färgalternativ???, frågar jag. Typ blå som mina skor?


(Nähä va synd men rött är fint ändå, fnittrade jag. Och gav en peng)

När Daniel fixar Russian Soup med ryssgossarna.

Alltid när mina rysskompisar kommer till Finland brukar vi fixa mat tillsammans. Denne gång blev Russian Soup brun. Blä. Sa till ryssgaysarna:

- THERE ARE TOO MANY COCKS IN THIS SOUP!



(men trots många kockar var Russian soppe god)


När finsk och svensk kultur krockar del 2

- Ok, nu kan jag fjärtbasta. Nu ska jag lära dig äta kräftor, sa stockholmspöjken.

- MEN DANIEL SUUUUUUUG!! Du kan ju inte!! Ta i stjärten. TA I HÅRDARE!!!

Jag sög och sög... men det kom INGENTING. Bannade amatörsugare, fräste jag.





Men roligt var det med svenskt kräftkalas ändå.

När svensk och finsk kultur krockar

Badade bastu igår med en svenne. En stinkande doft tränger sig på. Fler människor stiger in. Min kompis blir röd i ansiktet och utbrister:

- DU DANIEL, VI KAN VÄL DELA PÅ ANSVARET??

 
Visst. Men kararna hakade på belåtet. Och jag fick förklara att detta kallas finsk manlig gemenskap, njutning & förståelse)

Finnen möter Amerikavänner

- Mother raised me up all by herself... She has done everything to protect me... gråter min USA vän i skype (hennes Mor fyller år). I love her sooo much.

- Lovely. Men varför måste du bröla?, sa jag.
Sedan märker jag vilken kall finne jag är. Som inte ens brölar när Mor fyller år.

 

Skönhet och ålder spelar ingen roll!

Hjälpte mormor med att fylla i en engelsk blankett

- Sex: woman... Sex kvinna?! Vad står det? S-E-X kvinna?, undrar mormor.
- De tycker att du är en sexig kvinna mormor!!


(GÖR DOM? Jag är ju bara för oemotståndlig, fnittrar mormor nöjd & belåten)

När Daniel räddas från döden.

Jag får inte kontroll över bilen. Jag slinker över vägen mot en kommande lastbil.

Är i chock. Kan inte tänka klart. Nåt STICKER i högerbenet. DET gör ont. Jag vaknar ur chocken. Jag svänger allt jag kan till höger.

Får kontroll i sista sekund. Skakar. Vad va det som skar mot mitt högra ben?



Denna. Denna lyckosten gav Elin mig innan hon tog livet av sig.
 



 

Tack Elin. Tack.

Daniel goes fiskkalas



- Tack grannstuge Siv för att jag fick komma på fiskkalas.
- Mina fi.. fis... fiskar!!!, säger Siv bestämt.
- Men kan inte jag få en fisk?

NÄPP, sedan smättar hon mig på fingarna.




(och jag fick bara titta på medan primadonnan slafsade all fisk)

När blommor och bin är som bortblåsta i regnet

- Tänk vad äckligt att vi legat i våra pappors pungar!!! sa 8 årige sessan.
- Öh.. hmm.. har vi?  Jag kan verkligen inget om sånt, harklar jag.




(sedan fortsatte vi filosofera. Och målade tavlor)

När Daniel övar inför melodifestivalen

.. för vi ska vill vara med i melodifestivalen när vi blir stora.

Vi sjunger så nätt. Texten sitter. Rösten sitter.

Och så har vi ju sån utstrålning. 12 points - gränslöst!

 

(Ja ni ser ju t.o.m. Carolas munvibrator på slutet)

När Daniel goes bra självförtroende

Gosade med en svenne..Olof.. Ole.. Olla Bulla tror jag han hette.

Jag är ju så sommarnätt med mina fina rynkor, snygga skrattgropar. Och en fin finsk fyllefrilla.  

Dessutom är det ju snyggt att vara blek som Snövit.



Åldras med finess, rosenfnittrar jag så nätt.

Daniel goes stugeliv i finnskogen

Smuttade på mormors hemkokta körsbärsvin i en stuga i finnskogen.

Sedan minns jag inte så mycket.



Minns att jag kramade och pussade på Markoolio.



Sedan har jag tydligen dansat med Arja Saijonmaa. Och logendansat till Dirlanda.



Nej är nog för gammal för hö & logendans i finnskogen. Och hemkokt körsbärsvin.

 

(nu ska jag tala sanningens ord med min galna mormor. Krösemaja är vad hon är)

Daniel goes Arja Saijonmaa

Nu ska jag med mina finska väninnor och träffa Arja Saijonmaa som är i Finland.

När finska starka kvinnor, Arja och jag brukar träffas - då klibbar vi ihop liksom. Och inga perkele vittu karar trampar på våra singelfötter. Då smäller det till.


Daniel skrattar så han drunknar

Flera människor dör varje år i havet. SNÄLLA VA FÖRSIKTIGA! 

Man behöver inte skratta lika BRUTALT som jag. Ja så du får kallsupar. Ont i magen. Och pinkar på dig. Skratta så ni pinkar på er kan ni göra på stranden!


Daniel goes lekpark med barna

- Så fina rosa hattar. Är ni tvillingar??? Fick JAAA till svar
- Åh roligt att fylla år samma dag, hur gamla är ni flickor?
- Jag är 6
- Och jag är 5


(Roligt med tvillingar, sa jag. Och dansade med motvilliga barn till aske daske da)

Daniel goes barnvakt på stan

VI KOMMA I FRÅN I A RA... ASKE DASKE DA... sjunger jag medan jag vandrar med lillsessan på stan.

Plötsligt ser sessan en reklamskylt med kondom på.

- DAAAAAAAANIEL, jag har sett en sådan tuttflaska hemma!!!!  


(mumlar något och klämmer i med aske daske da)

När Daniel goes rumpenypad

- VAD PERKELE HÅLLER DU PÅ ME??, skriker jag åt en kille som rumpenyper mig. Ge mig EN anledning att inte ge dej en örfil!, sisufräser jag.
 -Jag slår tillbaka!
- Okej, det var en ganska bra anledning... säger jag. Och trippar iväg.


(Sedan skålar goa finska vänner för min tapperhet... och jag fnittrar stolt)

Daniels goes djupa sjukbäddstankar.

Feberdrömde om att jag haffade tjuvar med Hasselhoff. Senare låg jag och MacGyver under en snölavin. Han trixade med ett sugrör och räddade oss.

Blev betagen av dessa hjältar - så kör Knight Rider och MacGyver maraton idag.

Tror jag är kär. Men kan inte bestämma i vem. Jättejobbigt.


Daniel goes finsk schlagermaskerad

Vi finnar har ju alltid gjort bra schlager.

Och ikväll uppträder CatCat. Jag är klädd i den rosa simdräkten.

En av de bästa uppträdanden för Finland nånsin. Och gunåde om ni vågar säga något annat.


RSS 2.0