När Daniel varnar för trafikfaror!

Bananana.. sjunger jag högt till arbetskollegans förtret. Och gasar på.

- OJOJ.. ett träd *bromsnitar* Oj SHIIIIT ETT TILL TRÄD!!!! *hysterisk*
- Men DANIEL... Det var ju bilens Wunderbaum som gungade fram och tillbaka.


(Oj så bra fnittrar jag LÄTTAD och fortsätter sjunga... va försiktiga!) 


När Daniel lär sig turkiska.

Vovvarna och jag tjoar till turkiska låtar om kvällerna inför Turkiet.

Och kolla jag kan!!! Jag kan ju turkiska! banabanabana..bala bala...

Äh, nu behöver vi inte lära oss turkiska mer. För banan gillar vi här i finnstugan.




(Nynnat den på stan. Min låt liksom. Daniel på nåt sätt. Och texten ÄLSKAR jag)

När finngossen finnrockar!

- Vill du ha 6 eller 12:a? frågade bargossen.
- SEX tack!!! Jag skulle aldrig ORKA 12!!, fnittrar jag. Och pillar på en tuppkam.



- Vad betyder egentligen Nightwish på svenska?
- Nå.. det betyder nattfisk tror jag... Kom nu går vi på nattfisk, fnittrar jag.



Och det luktade inte ens nattfisk där. Att rocka i rocki-Suomi e ju bara för roligt!


Daniel behöver smakråd av sina bloggläsare!

Se nu hör Daniel på golvet baka, han bakar kakor så att det brakar.. han bakar stora han bakar små... sitter jag och trallar medan jag bakar och syr.

Jag ska på kaffekalas. Är ju lite som Pippi på kaffekalas, som tar för sig pch pillar med fingrarna i tårtorna. Hoppas jag kan bete mig som fölk.


1. Ska jag sätta på mig denna blus i viteprickityg?

2. Eller rödepricki blus?

3. Eller schackirutor blus?

När svenne besöker finnskola



Prakiserade i en svensk skola för ett par år sen. Jisses så råddigt & stökigt men dock så öppen & vänskaplig atmosfär.

I Finland går man dock tillbaka 30 år i tiden. Eleverna knystar oftast inte ett ord till lärarna. Tystnad och respekt råder.

Det gillar jag. Man ska bjuda Herr Daniel på äpple. Och bocka och niga så nätt.



Men så en dag kom Svenne till finnskolan. Och kulturkrocken brakar lös...

Man kan övervinna problem om man försöker!

- Hur många veckodagar är det på ett år?, frågade 8 årige sessan.
- Hmmmm... jo Sju! Måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag och söndag.

(Kan ju inte matte. Men nu kunde jag ju!! Man kan om man vill, fnittrar jag)


När Daniel goes Lena Ph

... och tar fram symaskinen och syr kläderna själv. Stickar halsdukar på mormors kaffekalas. Och framför Bingolotto.

Och mina outfits gick på 100 kronor. Jag är liksom så bäst. Är ju nästan lika smart som Einstein. Jag menar 100 kronor! Nu ska jag köpa snask och fnittra.


När Daniel goes hund, park och höst.

- Vilken fina hundar du har, har de nån stamträd?, frågade parkgubben.
- Nej, de pissar överallt!!!! Nä nu måste jag gå Herr Farbror Park!


När Daniel gör bort sig för 1452.67:e gången

Bussen stannar. Talar i telefon medan jag stresspackar.

- Var i attans katter är min telefon??? skriker jag.
- Vänta du fine busschaufför innan jag hittat min mobil!! Var PERKELE är den!!

(Du talar ju i telefon, sa han. JÖSSES. Nu ska jag köpa detta snöre. På REA helst)


Daniel goes filosofi och bestämd livsåskådning.

Funderat på livet idag. Kommit fram till att jag ALDRIG skulle kunna vara en kvinna, skulle bara stanna hemma varje dag och leka med mina bröst.

Daniel goes god gärning la HERO.

Och cyklande Daniel krockade med en finne utanför Alko. Och skavade knäet.

- Hei POIKA, kan du låna mig 50 cent? Jag vill köpa kaffe!!!!, sa han.



(Stackars du måste ju också få kaffe och ambrosiakaka, sa jag. Och gav en peng)

När fnittrige Daniel är rädd för svenskar!!

Va, tycker svenskar faktiskt att vi finnar är fjolliga och bögiga? (medan svennar bara super och slåss med kniv)

JISSES och jämmer. Vågar inte resa till Sverige längre. Är mållös och CHOCKAD.


Lektanten Daniel goes lekpark

- Daniel jag måååste kissa!!!! sa lille granngossen.
- Gå till busken och kissa vetja.
- Nej en fågel kan ju äta upp min snopp FATTAR DU VÄL??


(Varför tänkte jag inte på det? Jösses & milda makter)

När Daniel blir av med telefonförsäljare genom att vara sig själv.

- Ringer jag opassligt??, frågade telefonförsäljaren.
- Nja nää.. joo håller på och slafsar ostbågar & bullar. Och poppecorn. Oj så sexig röst du har! Vad heter du?? *slafsar* piip.. piip...




(Vad tog det åt honom?? Idag är ju bara min frossedag vetja)

När Daniel icke vill lyssna

- Mormor har sån stor behå att jag får in rumpan och två knän i den ena gropen. I den andra får min syrra plats.
- Hmm.. muttrar jag som Alfons Åbergs pappa. Och vägrar höra det jag hör.





Daniel filosoferar om prestationer.



Det kan jag också... tror jag!!!

Ta för dej av livets goda har mormor alltid sagt.

- Så du heter Molle och är svensk. Kan vi inte leka och busa som Micke & Molle!!
- Öhh..eeh?? *munhäfta*
- MOLLE antingen bjuder du på en drink eller så skiter vi i det här!


(Fick faktiskt en drink som jag svepade in. Och fnittrade hem. Man ska ta för sig!)

Toys for big boys.. and girls.

Jag och sessorna är ute på gården. Sessan läser en tidning och ropar:

- DAAAANIEL, vad är en vuxenleksak för män?
- MEN EN SÅG FÖRSTÅS DUMMER!, säger andra sessan.



Jo en såg FÖRSTÅS, sa jag. Sedan fortsatte vi såga (och fnittrade förstås)




Daniel goes minnen från färjanjobbet

(Snygging) Hej. Kent.
(Jag) Hej. Daniel. Sedan fnittrar jag. Och blinkar så sexigt.
(Snygging) Öh jo ja… Hej. Ett paket Kent, tack.
(Jag): Öh?? CIGG.. va???


(Pisspottan borde ha veta hut. Och skämmas, chokladtröstade jag)


När barna kommer på bakekakekalas.

-Varför finns det ett ord som heter slicka när man aldrig får göra det?? sa barna medan vi bakar. Det förstår jag inte heller. Kaksmet är ju så gött.




Nä, nu ska ni ska gå hem, för om ni inte går hem kan ni inte komma hit igen - och det vore ju synd!!, einsteinar jag.

Daniel yrar vilse på böljande blå.

(Jag) Vi e nu på mitten av ön, så väster ligger ju åt vänster???
(Kompis) Jo… det stämmer.
(Jag) Men om man står nån annanstans på ön, ligger väster åt ett annat håll då?


(sedan kallas jag för Einstein. Och jag fnittrar eftersom alla skrattar)

Daniel på böljande hav till söndag!

Såg du inte hastighetsskylten? Båtlyktan pekar rakt åt helvete, sa polisen.
- Hann inte! Och din kollega sa igår att båtlyktan pekade rakt upp i himlen. Bestäm er!!



Det var bötesresan fjol. Nu ska jag igen på äventyr längs svenkfinska kusten.

När Daniel blir påmind om barndomsminnen

- Oj, klockan är fyra!!!
- Det kan den ju inte va!, sa 8-årige jag.
- Joho
- Nä för mormor sa att jag ska va hemma klockan fyra och det är jag ju inte!

(Först nu förstår jag varför jag alltid kallats för finnbye-Stina!)


RSS 2.0