Dansa med Daniel!

Nya reklamen om finska sisu-pastiller lovar att man börjar dansa!

Det trodde jag inte på. Tog en pastill.



Shit, dom funkar! Började dansa... var helt vild & galen.



Shake that ass, sjöng jag på stan och fnittrade.



Och svängde på rumpan när sexiga killar gick förbi.


Finlandssvensk bonde goes Idols



Bonde Mats som är Idols-Elin Bloms bror i finnbyn ska ställa upp i nästa års Idols



Ni röstar väl på honom då?

Daniel har fått en jacuzzi, jippiiii!!!!


Alltid velat ha en jacuzzi. Men eftersom jag inte har en, så fixade jag en åt mig.

NI MÅSTE BARA komma och bada i min sköna lyxjacuzzi...



... alltså i en finsk jacuzzi.

Daniel goes fast för 'snatteri'

En arbetskollega bjöd på en massa choklad. Allt stod på bordet.



och jag som hade sorg åt och åt.. och åt. Tills allt var slut.



Sedan blev jag ertappad av min förman när jag tröståt...



... på skithuset.

Oj Oj. Shit.

(Oj. Det bara slank ner. Men vet att Ni förstår!)

Där rosor aldrig dör

Farfars begravning idag var fin. Farfar var en berättare och underhållare.



Han krigade 5 år i fronten. De led av hunger, kyla och förbaskade löss.
- men han tog fram sin fiol. Spelade. Sjöng. Fick alla med i sång.

Han berättade historier, underhöll och spelade. Han förstod musikens kraft.



Sista kvällen han levde föreslog han på hemmet att de borde liva upp med sång.

Han tog ton. Sjöng från hjärtat. Skrattade. Berättade historier. På natten dog han.



Strax innan olyckssytern Elin avslutade sitt liv sa hon:

- Så länge jag känt dig har du fått mig att skratta. Livat upp. Dansat, underhållt, levt och skrattat. Det är din mission Daniel!



Nu vet jag vem jag släktas på.

Idag hade jag med mig två rosor. En för Elin, en för farfar.

 

  Jag grät ut all sorg. Andades in syre. Tog in friska luften.

- kände en värmande energi. En trygghet. En evig doft från två rosor.



Och här kommer radio intervjuen från igår (HÄR)




När Daniel skrattar sig genom media.

Typ så här skrattade jag under tv-inspelningen.

 

Tv-mannen skrattade nästan till sig kiss i byxan. Tack & liv ingen direktsändning



Radio sändningen var dock live (30min) Gick så där- kommer att läggas ut på nätet imorgon!



Och paneldebatten på Cafe Ritz gick som smort. Vilket HÄRLIGT gäng jag lärde känna!



Och jag klädd i grön 70-tals jacka som jag sytt om. Och förstås ROSA halsduk.

Nä gott  folk. Nu ska jag fortsätta... fnittra!!


Heja Finland i Svenska-Idols!

Jag har blivit fjortis. Helt hysterisk. Kan inte missa ett program av IDOLS!



Kommer finnarna Elin Blom & Gejr Rönning vidare i svenska Idols?



Biter på naglarna. Är hysterisk. Kan inte sitta still...



Aaaaah.. Elin Blom fick fullpott av juryn. Även Gejr. HEJA Suomi!!!



De kom vidare. Skriker ut i fjortis finska dubbel-lycka. Hunden suckar.

(Elin - när du blir stjärna måste du berätta att det finns en homopoika i din lilla finska hemby som är singel & nätt)





Och Daniel i media igen. Om ett par timmar tv-inspelning. Allt för Gay Rights!

Imorgon kan ni höra mig LIVE på Radio X3M kl. 16.00 (15.00 svensk tid)

Ikväll paneldebatt och Daniels story Live på Café Ritz i Vasa, Finland kl 20.00


När Daniel får lite mer än hjälp.

Allting kan gå itu, men min kamera kan gå i tusen bitar...



Bölade och skväkte när jag tappade kameran.

Men drömde i natt att MacGyver kom och fixade min kamera



... och sedan visade han sin pitt. Herre Jösses!!!!

Drömtydare, någon?

När Daniel frågar publiken

På fredag ska jag vara med på en paneldebatt i Vasa

Men kan bara ta med en person. Vem tycker ni?

 

1. Smarta finlandssvenska Gunnar 2. Svenska Stina som gillar politik & smink 3. Eller finska parkbänkens Pekka?

När inget biter på Daniel.

En sexig telefonförsäljare stannar mig på gatan.

(Försäljare) Ursäkta. Du, vad ringer du med?
(jag) Med min mobil förstås!!!!



Fnyser. Och förstås efter en stund stoppar en SEXIG greenpeacare mig.

(Kille) Hej, är från Greenpeace bla bla.. hur gammal är du?
(jag) Du, jag är nog för ung och SEXIG för dej!!!!



Sedan trippar jag vidare divigt (fått mitt temperament efter farfar)



Men när jag fått min morgonkaffe blir jag fnittrig igen trots sorg.

Nu ska jag niga & be de SEXIGA killarna i fynnbyn om ursäkt. Och bjuda på en karamell.


Min hyllning till Martin Fagerholm

(farfar) Stalin trodde att det skulle ta tolv dagar att besegra Finland.. med där fick han!



(farfar) Finlands kamp mot Sovjetunionen var som Davids kamp mot Goliat... Vi var få, ryssarna var flera tusental. Vi kämpade och gav aldrig upp!



(farfar) Ända färdmedlet var skidor. Klädda i vita snödräkter i -45 grader sköld.

Vi lät stora ryska truppstyrkor med pansar fortsätta in på smala skogsvägar. Sedan kom vi från blotta intet med skidorna och öppade eld.



(farfar) Men det är ingen HJÄLTESAGA. Det var 5 år av iskall pina vid fronten. Jag hade en sak i huvudet: ATT ÖVERLEVA. Jag tänkte på familjen. På vännerna. På frihet.

Vi gjorde allt för att inte förlora vår frihet och oberoende.



Farfar. Du var så tapper. Men kriget satte sina spår. Livet lärde dig hårt.

Men du hade ett fint hjärta. Och en visdom som är få förunnat



Det var så lärorikt att få lyssna till din livshistoria. Frihet var din melodi.
- med mottot: Ge aldrig upp!

För dig var det viktigt att årligen fira vår självständighet och hylla de omkomna.
Men idag reser jag mig upp respektfullt. Lyfter på hatten. Och sjunger för dig.

Vila i frid Martin Erik Fagerholm
Död 20.09.2010

När Daniel lär sig språk

Om en månad stiger planet närmare mellanöstern. Men hur ska jag kunna språken?!

- men jag tar ingen panik. Övar, övar och övar... Och tadaaa kolla, jag kan ju!!



(fast lite ska jag nog öva mig ännu.. med bananen. Sjung med!)

Daniel om katastrof & oturhet

(jag) Tänk er tjejer att man springer till bussen.. och så åker den iväg framför ögonen!



(jag) och föreställ er att taxin också kör iväg framför ögonen...



(Jag).. och att Doris kiosk i byn låser dörren framför ögonen på en...



(komisar) SUCK DANIEL!! Har allt det där hänt dig???

(jag) Näe. MEN om det hände mig skulle jag nog börja gråta!

(sedan fortsätter jag fnittra)

När Daniel & mormor bölar till Lassie

Jag råmar. Mormor bölar så mycket att hon får ta bort löständerna.

(mormor) Åh, Elisabeth Taylor var en sån nätt, kysk och rosensöt jänta 1945



(jag) En sån hundtrogen och känslig jänta i sin blommiga blus och sommarkjol.

(jag) Ååh jag vill ge jäntan en puss på kinden. Och följa henne till grinden

... utanför Lassies byastuga sommaren 1945.

När bögen är på jakt efter guld

Jag..menar hunden kom på sista plats i hundtävligen i fjol. SKANDAL!!



(domare) Daniel, det är inte du som ska bedömas, utan hunden!!
(jag) Va? Men jag och hunden är ju två i ett...

Äh, dumma domaren förstod ju inte att hund & ägare är 2 i 1, alltså 1+1=2



Så ikväll ska vi trippa, svänga på håret, fnittra och vinna!!!

När Daniel tackar Twilight

Kollade på Twilight igår.



Somnade efter en kvart. Drömde att jag gick i skogen och fnittrade.

Och blev attackerad av dansande hunks. Som var hungriga vampyrer.



Tack Twilight för att jag försov mig. Och en arg chef som inte trodde på

.. att dansande vampyrhunks jagade mig hela natten. Av lust & hunger.

När Daniel blir förbannad

Hade spelkväll med vännerna igår. Efteråt skrev jag ett brev:



Käre spelet Vem vill bli miljonär,
Vet du hur dyr du var?  Vet du hur jobbigt det var släpa dig genom regnet?
 

Nu tackar du mig genom att jag åkte ut redan efter första frågan.



Nåja spelet. Ska du bråka med mig så får du stå i en dammig hylla. Och skämmas.

Tala till kalla handen bannade spelfis

När Daniel goes extas

(jag) Ååh såå SEXIG!!!! Kolla på tv:n, mamma!! SO HOT!!!



(jag, hysterisk) Jag blir galen!! Vilken charm!!



(jag) Blir ju blyg ju!! Kolla vilket leende!!!



(jag) ååh!! Kolla speciellt in de vackra ögonen!! WOW!!!



Sedan fnittrar jag hysteriskt... framför tv:n



... när jag tittar en på gammal hemmafilm när jag var ung & sexig.

Nog pratat om mig. Hur är det med er?

(Skickar kryakramar till en god & trogen bloggläsare Yvonne
- - hennes son meddelade att hon drabbats av en stroke. Skriv gärna en hälsning)


När Daniel är lik sin mormor

(jag) Jag har fått morfar att sluta slafsa i sig en massa mariannekex!

(moror) JISSES Daniel. Hur då???
(jag) Jag gömde hans löständer!!



(vi skrattar identiskt. Åt våra egna skämt. Nu vet ni var jag fått min usla humor ifrån)

När Daniel handlar pussi

(jag) Kan du sätta Dynastin i en pussi? Måste jag betala för en pussi??



(jag) Kan jag få en Exotic pussi, tack. Och en Kompakt pussi.



(jag) Och så vill jag ha MEGA MEGA sipsi-pussi!!



(jag) kan jag också få Jussis pussi!!!



Sen fnittrar jag hem med en massa pussies från Doris finnby-kiosk.

(Om ni tänkte snuskigt så är ni konstiga. Pussi betyder faktiskt påse/kasse på finska)

När Daniel syr personliga kläder

Tar fram LENA PH-symaskinen och syr kläder med en väninna.



(jag) Oj. Kanske det blev lite gul!!



(jag) Men vem i attans har sagt att gult är fult???

(jag)... alltså den människan måste ha varit jättekonstig ju!!

If only Daniel could turn back time

Minns en sommar då jag jobbade på en flygstation i en fashion butik

- men ibland fick jag hoppa in på tull- och kontrollsidan.



Huh. Jisses. Så jag trivdes med det heta, tuffa, HÅRDA arbetet...

(tror ni tjejer, damer & bögar förstår)

Daniel goes testing testing

..och testar nya webkameran.  Anyway, får ofta frågan:

"Är du ALLTID lika snäll, go & glad och ärlig i verkligheten??"

 

Jo ja, de.. det är jag nog!

Heja finnbyn i Svenska-Idols.

- Wow vilken stjärna!! Helt klart top 3!, så lät Svenska Idols-domen



Jisses. Kollar inte Tv. Aldrig sett på Idols. Men nu är jag tvungen...

JISSES ELIN BLOM från finnbyn, som bor bara en bit från mig gjorde succé.

JAG MENAR LILLA FINNBYN!! Där sexiga Daniel fnittrar



Jisses. Så nu måste jag kolla på Idols hela hösten. Skona mig!!!

(Men Elin- go go! Visa svenskarna vad vi i finnbyn går för!)

Hur förklarar du detta Jan Björklund?

"Om Sverige fick invadera ett land Jan Björklund, vilket land skulle det va?"



Jan Björklund va?? Lära oss av Finland? Av mig?



Bra ekonomi som tåget?? Varför skänker kompisar tonfiskburkar åt mig?



Varför skänkte mig kompisar 13 kassar med pantflaskor åt mig imorse??



Hur attans förklarar du det Jan Björklund??!

(ps. det att jag reser som en galning-
och har inbokat 4 utlandsresor bara i höst har inget med saken att göra)


När Carola blir 16 igen!

Igår utböt jag musik på MSN med min kompis från Italien



(jag) Det här är Carola, 16 år från Sverige som sjunger sin nya hit!!

(vän) Wow, vilken talang!! Coolt att få in lite 80's sound i musik år 2010!!


(jag) Jo, lite 80's blandat med modernt sound. Spelar låten jämt nu!!

(sedan fortsätter han berömma 16-åriga tjejen)

Heh. Jag ljuger så bra.


När Daniel drömmer om århundradets finska bröllop

(jag) ååh tänk att du fyller jämt precis som din flickvän!!



(jag) Och att ni fyller på samma gång!! Det är ju ett tecken vetja...



(jag) på att ni borde gifta er!! Som Sveriges prinsessa gjorde i somras.



Sedan drömmer jag vidare om århundradets finska bröllop

- där jag är brudtärna och brölar hysteriskt av lycka.

Daniel goes PUNK

Kommer punkarna att gilla mig? En outsider i punkgänget på kalaset?

Näe, tvärtom. Och kolla så bra jag är på scenen. Har ju lite punk i mig vetja!

 

Och kolla så många fans jag har bland punkarna!!

(ni borde ha varit med och dansat när jag spelade)


När Daniel coachar norske Skjartan

Huh, det är verkligen ett projekt att coacha norske Skjartan

- han är mer gay, vild & hopplös än mej ju!!



Alltså SNÄLLA säg att ni åtminstone kan säga: VALKOVENÄLÄINEN!!!!!?! (white russian)



(Behöver en valkovenäläinen-skål nu. Har verkligen imponerande tålamod!!)

När det vankas körvkalas i finnbyn

I föräldrastugen vankas årliga körvkalas. Känner mig som Lina i Lönneberga.



Jag sliter, städar och ska servera fölk från åldrastugan och hela socken



Och ska tillreda joddlarkörv, Melkers falukörv, hackikörv, fläskkörv, ölkörv..



Och sjunger med Lina. Varför är jag en fattig piga? Varför får jag aldrig rosor?

När invandringen lyckas i Finland!

Jävla neger! Åk hem! Nazi rulez!, så vaknade min bekant imorse.
- med bilen nersprayad & krossade bilfönster för FJÄRDE gången!!



Att Finland tar emot få invandrare är allmänt känt. Och finnarna välkomnar med:

- kvaddad bil för fjärde gången. Påminner om terrorn mot mej, satans bögen.



Åh vill ge världens goaste familj en gåva. Men får ju lön först 15:e!! E ju pank!!

Hmm, skrapar mig i huvudet. Jo men har ju en blomma hemma, den ger jag!



Man tager det man haver och giver det man haver, har mormor alltid sagt.



Sedan plockade jag ner ett äppel från trädet. Och bakade en kaka med blåbär.

Shit så goda blåbär, slafsar jag. Det är typ sylt i dom.

(nu ska nigger the family & bögen slafsa tröstkaka med kaffetår) 


När Daniel tackar Ronja Rövardotter!

Tittade med lill-sessan (4 år) på Ronja Rövardotter igår.

- det var ju så spännande när Ronja vandrade i dimman med Birk




På väg till dagis var det dimma ute. Och sessan sade åt allt och alla:

- Jag kooommer, jag kooooommer... ååh jag kommer...



Tack Ronja!!

RSS 2.0