När finnen anropar gay-norway

Ringer kompisen som sjunger i gaykören (Oslo faggotkor) efter norska schlagerfinalen.



(Jag) Herregud så bra ni var! Jag fick ståfräs.. ståpäls. Eller vad fasen heter det?

Åh berätta om Didrik. Är han snäll? Gay? Straight? Vad sa han, vad åt han, vad typ drack han.. liksom berätta!!



(norske kompis) Andas Daniel. Djupa andetag. Jag hör inte vad du säger!!



Sedan försöker jag andas. Men börjar bara fnittra hysteriskt.

Åh dessa norrmän

E det fel på mig?

Linda Bengtzing var outstanding igår. Så käck, glad & energifull.



Jag grejar på hemma och nynnar på hennes schlagerdänga E det fel på mig

Dansar och vickar på baken till affären



Och exploderar ut i refräng & upphöjning till E det fel på mig.

Jisses. Får liksom inte låten ur systemet. E det fel på mig?

Daniel om temperamentsfulla finska sisu

Har fått lägenhet i Malmö på Drottninggatan. WOW värsta Drottninglyx!

Talar med min skånska kompis i telefon medan jag handlar i affären.



(kompis, på charmig skånedialekt) Vad är det för ljud i bakgrunden? Världskrig?

(jag) Det är bara finnar som sisu-stressar. Kö till spriten du vet!

 

(kompis) Skulle aldrig aldrig våga komma till finnbyn. Ni är ju galna!

Jisses. Vilken kulturkrock. Det här är ju bara en vanlig lördag i finnbyn vetja. Följ med!

Daniel goes kalla fakta

(sessa 1)  Kooom och titta, mobbo Daniel liknar en gorilla!!



(sessa 2)  Nej jag tycker han liknar mer en hyena!!



Jaha, då blev man en korsning av en gorilla och en hyena. Med öronvärk och klåda.

Mina glansdagar tycks vara förbi.

När Daniel kallas för finska Primadonna

Åh så gulligt. Fick ett fint vykkort av en gaykompis jag fick i Bangkok.

"Vi saknar dig finska primadonna (...) mina gay/transkompisar talar fortfarande om dig"



Sött. Måste ha gjort ett elegant intryck. Men jag primadonna? Näe

Jag är ju bara en fnittrig livsnjutare vetja. Njut ni också av livet!

När Daniel goes traumatiska minnen

Ursäkta för dålig uppdatering. Så stressigt inför Malmö-flytten om ett par veckor.

Städar, packar & härjar på och hittar gamla foton.



Så sur jag var här. Tävlade i programmet Tippen varje morgon. Och ALDRIG vann jag



Och aldrig fick jag spela Hugo i direktsändning och styra Hugo med min telefon

Inte hellre vann jag en stor geleråtta av Soff-i-propp



Det skär ännu i hjärtat när jag tänker på det. Tänk att få spela Hugo på Tv...

Jag skulle faktiskt ha vunnit den där geleråttan. På direkten.

En hyllning till min syster

Syrran. Jag har inte sett dig på två år. Vem vet hur länge det tar tills vi ses igen.

Men jag är stolt över dig. Stolt att du hjälper människor i ett fattigt, krigshärjat land

- och ger så mycket av dig själv. Och uppoffrar så mycket.



 Här jobbar du på ett sjukhus. Och trots din heta slöja ute i det fria klagar du inte.



Syrran. Jag beundrar dig att du klarar av att se fattigdom, svält & elände ÅR EFTER ÅR!

Men jag vet att du får så mycket tillbaka.



Sång & dans hör vardagen till. Och livsglädjen florerar trots elände.



Wow duktiga boys du! Ska spara ALLA mina pengar och komma och hälsa på snart!

Och som jag dansa med er & lära mig afro-schlager. Och hurra & stoja med barnen.

Miss u sis!


När Janice Dickinson besöker Finland

Halvsover framför tv:n. Janice Dickinson från USA dricker finsk bål

.. och gormar & skriker aspackad i Finlands next topmodel. Och fyllecellen nästa.



Jisses. Att folk inte på Finlandsbesök fattar att man ska vara försiktig med finsk bål

- som består av kosken i en blommig skål.

 

Jisses. Väcktes och blev rädd. Du milde.


När singlar tager vad man får

Dansar i snöyran. Köpt god vin och himmelsk god mat



Och tänt på levande ljus i hela huset



Och hyrt en romantisk film. Och kramas, myser & gullar...



... med mig själv. 

Och grannens råtta som jag lovat sköta om idag.

Det där med nattlampan

Övertyger sessorna att det inte finns spöken och man bör släcka lampan till natten.

(äldsta sessan) Men Daniel du är ju en gammal gubbe och har lampan på!!!



Jag mumlade något till svar. Faktum är att jag läste Allers & Hemmets Journal igår.

Bläddrade efter recept men fastnade för kriminalfallen.



Och det slutade med att jag somnade med nattlampan på.

Se upp för otäcka Allers & Hemmets Journal!!


Svensk vs Finsk Tv-underhållning

Zappar mellan finska och svenska kanaler i kylan.

Folkkära Arja sjunger så nätt. Sångfågeln Carola vrålar så fint i en svensk kanal



Komikern Ulla Tapanien för mig att skratta. Likaså svenska Petra Mede



Jag njuter av evigt folkkära Lill-babs och klassiska Anita Hirvonen



Och tittar på nåt program med finska Sanna och svenska Izabella



Med tanke på stil, fashion, utstrålning & underhållning så är det jämt.

Tycker alla är så nätta & duktiga vetja.

Värsta schlagern på 3 språk

Inför Malmö-flytten ska jag nu ringa mina svenska vänner

Och tala med mina danska vänner. Samt finska vänner.



Men Daniel tar ingen panik mellan språk-pendlandet.

Nej, han går ut och sjunger på 3 språk för att få in touchen. Dansa med!

Man bör åldras med värdighet!

Bläddrar i tidningsblaskor i väntan på skräcktandläkaren

Är det bara jag eller har inte Tarja Halonen blivit lite sötare med åren?



Det tycker jag vi har blivit.

Följ med bögen på stan!

Greta i pepparkakshuset har sytt ett par vantar till mig! Snygga, tack!!

(Härligt med bloggvänner. Aldrig träffat dig Greta med bjuder gärna på kaffe med dopp!)



Vad hänt sen sist? Jo förlorade plånboken i lördags.

Jisses. Tar ju en hel dag på stan innan man får en sån där ny identitet 



Häng med bögen på stan vetja!

(på egen risk)


Daniel goes (svensk) och finsk schlageryra!!

Sanna Nielsen var outstanding. Underbar. Vill svenskar göra comeback:

jaa... Sanna är tjejen. Hon kan. Finland dansade med!



Och när det vankades finska schlagerfinalen ikväll...

Ja då pinkade jag av nervöshet



Inte för att en finlandssvensk vann!! Och visade att vi finlandssvenskar KAN...



Utan för att Oskar har slocknat bredvid mig på en finsk fyllefest!

Mumin-respekt.

När två blondiner träffar varandra

Superlång kö på Lidl. En kassörska öppnade en kassa

(tjejen)  Det går bra i 2:an här!!!



Det var en öppensinnlig & snäll tjej sa jag till mina vänner. De skrattade till tårar.

(som vanligt förstod jag det roliga först efter en halvtimme)

Daniel goes snickeboa IGEN

Besök i hemgården. Alla skriker till när de stiger in.

(jag) Vad i all sin dar skriker ni för??



(far) Förgrömmade unge... nu åker du in på rummet BUMS.



(jag) Vad har jag gjort? Har bara tvättat håret & ätit en jordgubbskyss vetja!

Inte visste jag att fars jordgubbskyssar var så heliga. Snåljåp.

Daniel om kommandoran i finnbyn

Hälsat på farmor i åldringastugan i finlandssvenska finnbyn.

Där sjöng de så glatt. MEN där sjöng kommandoran högst av alla

Och falskast av alla. Det har hon gjort så länge jag minns. Så här:



Får man gräva en varggrop åt finnbyns kommandora i vuxen ålder?


Från Bangkok till finnbyn

Skulle skriva nåt roligt till er men fingrarna frös fast

Och hela jag klibbar fast.



Att gå ner 40 grader i värme är liksom inte mänskligt.

Tror jag lider av det där... hypotermi. En vansinnig sjukdom ska ni veta.

Daniel goes grannlandets schlager

(sessan) Du lovar väl va DJ på fredag & lära oss schlager på girlsparty?

Visst kan jag det. Men är ju ingen expert. Hmm...

Men kollade på grannlandet Sveriges melodifestival i lördags...

 


Och  Sverige kör sina gamla Abba-schlagers likt 30 år tillbaka.

And I love it!!!!

(så nåt måste man ju ha lärt sig på 30 år veja)


Daniel & tvivlet gällande framtiden

Nu på tåget på väg hem till finnbyn. Inte varit hemma på en månad.

Det har varit en intensiv månad i stora världen. Otaliga intryck som ska smälta in.



Frågor om framtiden puppar upp. Vad nästa? Jo en ny start i livet. En ny början.

En flytt till Malmö. Ett nytt land. Fixar det sig med jobb? Bostad? Nya vänner?

Hur ska det gå för denna gosse?



Frågorna är otaliga. Men en sak är säker:

Nu attans ska jag ställa till pusskalas med mina vänner!!!!

Ännu om det där med dans & evig ungdom

Jag & min väninna smaskade i oss Hesburger föda på golvet

Och vi kände oss så hurtiga då klockan var 9



... innan vi märkte att det var 9 på kvällen

Jovars. Det där med discodans & evig ungdom tror vi på.. not.

Daniel om sin ålderskris

Tillbaka i Finland och befinner mig i min gamla studiestad Åbo

(kompisar) Daniel, hur ska du fira din 30-års dag i höst???



Herregud! Jag trettio?? På sant!

Jag springer till loppis. Syr om en 70's jacka och spraymålar med glitter & glamour



Jisses. Det var ju som igår jag var en 20-årig discoboll på alla studiefester.

Och kravlade hem på alla fyra. Som en finsk fyllehund.

(ikväll ska jag discobolla bort ålderskrisen)

När Daniel tror på choklad & under

Nu befinner jag mig i Lingam Shrine, en stor fallos park



Enligt tradition tror många kvinnor att de blir gravida om de skänker gåvor till templet



Så hit färdas kvinnor för att bli mer fertila.

En kvinna berättade att även singlar skänker gåvor för att få en fertil man



Så jag skänkte 3 chokladpraliner

Livet borde vara en schlager!

En månads resa går mot sitt slut. Vi har besökt 12 hotell, Bangkok och flertalet öar.



Midnatt firas in med smällare, fyrverkerier & upplyst neon

Jag tror jag drömmer och är i schlagerhimlen



Jag känner mig som Lena Ph i en DISNEY film. Som dansar i neon.



Nu ska vi resa till Peking för en dag och fira kinesiskt nyår. Varav hemåt.

Varför kan inte finnbyn vara som en Disneyfilm med en blinkande schlagerhimmel?

När Daniel goes gaylife in Bangkok

Imorgon bär det hemåt. Men lite Bangkok gayliv hann vi med.

Snygga killar dansade så nätt på scenen



Och snygga killar (?) uppträdde i min favvofärg rosa.



Min kompis berättade blondivitsar och jag skrattade till tårar

"Vad säger blondinen när hon föder barn? -Jag hoppas verkligen det är mitt"

(jag, gapskrattande) Det låter ju som jag!!

 

Och när jag efter 10 minuter förstod skämten.. då var det kört.

 

 

Och Daniel fick ledas till sängen. Skrattandes till tårar.

 

(förbaskade blondinvitsar och rosa drinkar)


När Daniel goes lyxfällan

För hett att gå på stan idag. Blåser mellan brösten för att få svalka



Badar på rummet i lyxhotellet och funderar...



och simmar i hotellets MEGA lyxpool och ångrar...



och lovar dyrt och heligt...



att aldrig klaga på Tv-programmet Svenska Hollywoodfruar igen.

RSS 2.0